Ukens skipsbesøk: "Dr. Fridtjof Nansen"
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Havforskningens nyeste fartøy, nye "Dr. Fridtjof Nansen" ble sjøsatt ved verftet Astilleros Gondan lille julaften. Årets første måned har skipet tilbragt i hjembyen Bergen for de siste forberedelsene før de på vårparten setter kursen for den vest-Afrikanske kysten.
- Det gleder jeg meg veldig til, sier en entusiastisk kaptein, Tommy Steffensen. Han har jobbet fem år for Havforskningen i Afrika tidligere, på forskningsskipet som nå seiler under navnet "Kristine Bonnevie", og var snar med å søke da muligheten på nye "Dr. Fridtjof Nansen" bød seg.
- Det var jo mye ansettelser i rederiet i fjor høst, de fleste her har jobbet i Havforskningen på andre båter, men på dette skiftet har vi også fire nyansettelser, sier Steffensen om mannskapet på 15 som jobber fem ukers skift.
I Bergen gjøres siste finish på interiøret, og utstyr testet. - Det er et komplisert skip, så det er litt som skal sys sammen.
En propell må støytestes på nytt. - Vi har gjennomført noen støytester allerede, og frykter den er for høylydt til å drive forskning med, sier Steffensen. I verste fall må den skiftes ut.
Noen av de nye tingene Steffensen selv er mest fornøyd med på bro er DP-system og et varmesøkende kamera med kraftig zoom, som kan zoome 3-4000 meter. - I de områdene vi skal operere i er det mye kanotrafikk, da er det en ekstra trygghet å ha.
Kulturmøter, forskning og opplæring
Fartøyet som eies av Norad skal hovedsaklig drive med fiskeri - og miljøforskning, samt opplæring av lokale forskere.
- Det er jo endel oljevirksomhet i de områdene der, så på bakgrunn av det skal det også drives litt miljøforskning, sier Steffensen. Sammenlignet med forgjengeren er den nye "Dr. Fridtjof Nansen" enda bedre egnet til å drive miljøforskning med avansert undervannsutstyr og egne kamerarigger utviklet ved Havforskningsinstituttet til utforskning av havbunnen.
I tillegg til mannskapet er det lugar - og arbeidsplass til 30 forskere. - Vi møter på mange ulike folk, fra mange ulike kulutrer, det er både spennende og lærerikt, synes Steffensen.
I byssa har de måttet ta høyde for at skipet skal huse ulike kulturer ved å sette inn to kjøle - og fryserom. Det finnes også en liten butikk som blant annet skal selge norsk sjokolade, et lite stykke Norge må man ha selv på jobb i varmere strøk.
Når oppholdet og testingen i Bergen går mot slutten, setter fartøyet kursen mot Oslo for dåp 24. mars, deretter Horten for å få satt inn det siste innen ekkolodd fra Simrad. - Jeg håper vi er på vei mot Afrika i slutten av april, sier en forventningsfull kaptein.
[gallery td_select_gallery_slide="slide" ids="24764,24754,24763,24762,24768,24774,24772,24886,24773,24885,24884,24888,24760,24761,24889,24771,24770,24769,24765,24766,24891,24892,24887,24759,24758,24757,24767,24890,24756,24755"]