Bygger vannrenseanlegg av gamle oljetankskip
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
FREKHAUG: Grunder Sigmund Larsen i EviroNor flagger gjenbruk som en løsning på verdens vannproblematikk. – Lag vannrenseanlegg av gamle oljeskip, foreslår Larsen.
Ideen om å rense avløpsvann for å gjøre det om til drikkevann eller industrivann, fikk Sigmund Larsen i 2008 mens han ferierte med familien i Dubai.
– Jeg så en drøss med tankbiler som stod parkert og jeg lurte på hva dette var for noe. 7-8000 biler kjørte kloakk fra bebyggelsen og 30 km inn i ørkenen hver dag. Sjåførene kjørte på akkord. Det hendte ofte at de tømte bilen på stranden for å spare tid, forteller Larsen til Skipsrevyen.
Larsen som har mangeårig bakgrunn fra shipping, forstod raskt at det måtte finnes en bedre løsning Et tankskip med rørsystem og rensevann måtte kunne gjøre samme nytten.
– Jeg har jobbet med å utvikle ideen, hente info og bakgrunnskunnskap. På den tiden var jeg ikke klar over at rent vann var en så stor utfordring, faktisk en av de største utfordringene vi står overfor. Men i Norge er vi så heldige at vannet kommer til oss, sier Larsen.
Samarbeid med DNV GL
I januar 2013 fikk han presentert ideen for Henrik Madsen i DNV som ble veldig begeistret.
– Madsen syntes ideen var så god at han ville ta hele prosjektet inn i DNVs egen ”ektraordinære innovasjoner”- portefølje. Det er egentlig kun for interne, men nå er jeg altså den første som har kommet med utenfra med en ide som er blitt tatt inn, sier Larsen fornøyd.
Herfra ble konseptet gjennomgått, forbedret, vurdert om det var fornuftig å søke patent, og til slutt verifisert teknisk og økonomisk. Og i februar 2014 ble produktet lansert.
I prosjektgruppen med styringskomite sitter både Norges Røde Kors, World Wildlife Foundation og Miljøverndepartementet.
Blåser nytt liv i gamle skip
– ”Aqua recovery solution” går ut på at man gjenbruker gamle tankskip og bygger det om til fullskala, vannrens- og avløpsrenseanlegg. Man kobler seg til infrastruktur på på land, pumper vannet ut til skipet og når de får det ombord må det gjennomgå en del prosesser. Metangassen blir trekt ut av kloakken og brukes til energi. Tørrstoff kan brukes til gjødning. Når vannet er rent kan det slippes ut i sjøen, eller vi kan rense det enda en gang og gjøre det om til drikkevannstandard. Når det er gjort pumpes vannet tilbake på land, forklarer Larsen.
I Singapore og Orange County, California gjøres dette i dag. DNV GL og EnviroNor jobber nå på spreng med å finne aktuelle samarbeidspartnere til sin nyvinning. De har ifølge Larsen jobbet spesielt mot Tyrkia, Indonesia, Mosambik og Gaza. Og tilbakemeldingene har vært positive.