– Samarbeidet med Marintek og SSPA har vært fruktbart for det endelige konseptet. Utviklingen har skjedd i nært samarbeid med vår kunde, Northern Offshore Services. Det er deres erfaring som ligger inne i båtene som er tatt frem. Behovene til Northern Offshore Services, er dekket gjennom båtene som er tatt frem, sier Bård Meek-Hansen. Foto: Northern Offshore Services

Vindservicebåter i rivende utvikling

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Markedet etterspør større vindservicebåter som døgnet rundt kan operere langt til havs i ekstremt dårlig vær. Med støtte fra Innovasjon Norge gjør folkene ved Grovfjord Mekaniske Verksted det de kan for å møte tidens krav. 

Det har vært et stykke vei fra Grovfjord Mekaniske Verksted produserte de første båtene og frem til dagens D-serie. Daglig leder, Bård Meek-Hansen, forteller til Skipsrevyen at Grovfjord Mekaniske Verksted fikk den første kontrakten med Northern Offshore Services i 2010.

Den spede begynnelse

De to første båtene som ble laget, målte 20 x 7,6 meter.

– Vi samarbeidet med Marintek. Det ble kjørt CFD (datasimulering) av skroget for å se på trykkvariasjoner og for å få til et skrog som var optimalt motstandsmessig, forteller han.

Man erfarte først at båtene som ble bygget, ikke oppnådde det fartspotensialet som man hadde sett for seg. Derfor bygget de på lengden til 22,4 x 7,6 meter. Det ble produsert fire båter av denne typen.

– Disse båtene kan frakte inntil 12 personer og utstyr til vindmøller til havs, og de skal kunne dokke i dårligst mulig vær. De har et fender foran som de presser seg inntil skaftene med og da skal de kunne henge der selv i svært dårlig vær, forklarer Meek-Hansen.

Raskere og mer robuste skip

Etter de 6 første båtene i A-serien , uttrykte kundene ønske om enda større båter. Dette var fartøyer som skulle kunne operere 24-timers drift og være ute på feltet kontinuerlig. De skulle kunne dokke i enda dårligere vær og kunne gå enda fortere enn sine forgjengere i A-serien (Advancer, Arriver, Attender, Accomplisher, Assister og Achiever), alle omtalt i Skipsrevyen.

– Da ble det tatt frem et konsept som gav 27,2 x 9,2 meter. Skroget testet vi i modelltanken i Trondheim. Det ble kjørt simuleringer først og modelltester til slutt. Det ble også kjørt simuleringsberegninger på dokkingegenskapene i samarbeid med SSPA i Sverige. Skroget viste seg å ha gode farts- og dokkingsegenskaper, sier han til Skipsrevyen.

Ny standard

Hittil er det er bygd to båter i D-serien. Developer ble levert i mars 2014 og Discoverer (omtales annet sted i denne utgaven) i september 2014. Begge to fungerer godt, og har ifølge Meek-Hansen satt en ny standard i næringen.

– Skipene går i oppimot 30 knop. Vi hører fra rederiet at når alle andre søker havn, ligger de fortsatt ute og pusher på tårnet. De bruker motorkraft for å holde seg oppimot med 70 prosent av ytelsen, og da har de fortsatt mye å gå på, legger han fornøyd til.

På sjøegenskaper og komfort om bord i båten er det bare positive tilbakemeldinger å hente, både fra rederi og deres kunder igjen. Rederiet vurderer å bestille ytterligere flere båter.

– Vi diskuterer mange båter med dem og med andre interessenter. Den prosessen vi er inne i nå går ut på å forenkle båtene og vurdere andre løsninger inne. Det er alltid forbedringspotensial, men skroget er vi fornøyd med, poengterer han.

Den viktigste endringen fra A til D

Forlengningen av skroget gjorde det mulig å lage et slankere forskip. Beregningene som Marintek gjorde på A-serien viste at den stupte i bølgende sjø fordi den var så slank i baugen.

– Du må ha et volum som presser deg opp av havet når du går i bølger. Det gjorde at vi måtte øke volumet foran, noe som igjen virket negativt inn på dokkingsegenskaper fordi det gav et større volum for bølgene å ta tak i. De vertikale bevegelsene blir større jo større volumet er foran. Men siden D-serien er så lang og får tyngdepunktet lenger bak, kunne vi gjøre den slankere foran. Det fører til forbedrede farteegenskaper. I tillegg er dokkingegenskapene blitt dramatisk bedre. Ellers er D-serien større og bredere. Du får mer plass og komfort om bord, bedre passasjerfasiliteter og flere lugarer, avslutter Meek-Hansen.

Bildetekster:

– Samarbeidet med Marintek og SSPA har vært fruktbart for det endelige konseptet. Utviklingen har skjedd i nært samarbeid med vår kunde, Northern Offshore Services. Det er deres erfaring som ligger inne i båtene som er tatt frem. Behovene til Northern Offshore Services, er dekket gjennom båtene som er tatt frem, sier Bård Meek-Hansen.

Utviklingen av offshore vindservicebåtene til Grovfjord Mekaniske Verksted er støttet av Innovasjon Norge, både til A-serien og de store vindmøllebåtene i D-serien.