Sea Flyer

John Fredriksen på alle sider av bordet i milliardhandel med forsyningsskip

10 PSV-er fra John Fredriksen til sitt eget børsnoterte Deep Sea Supply

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Ti plattformforsyningsskip eiet av John Fredriksen gjennom et av hans private selskaper, ble mandag avtalt solgt til det Oslo-børsnoterte Deep Sea Supply Plc. Total pris er satt til 366 millioner dollar.

Megleranslag verdsetter skipene til 419 millioner dollar. Det har i lengre tid vært spekulert på hvor de ti PSV-ene ville havne. Spekulasjonene gikk ut på at de enten ville bli overtatt av Fredriksens Ship Finance International Ltd., solgt ut av systemet eller overtatt av Deep Sea Supply hvor Fredriksen gjennom Hemen Holding Ltd. er største aksjonær.

Mandag kom svaret; det Kypros-registrerte Deep Sea Supply Plc ble de nye eierne, og det for en lavere pris enn markedet hadde ventet. Dermed er det klart at skipene vil bli norsk-drevet gjennom datterselskapet Deep Sea Supply AS i Arendal.

For å delfinansiere kjøpet har Deep Sea Supply reist ny kapital på 200 millioner dollar, tilsvarende 1.206 milliarder norske kroner,  gjennom en privat plassering som ble lansert i det internasjonale investormarkedet mandag. Plasseringen var 100 prosent garantert av Hemen Holding som er største aksjonær i Deep Sea Supply med 35,1 prosent av aksjene.  Det legges imidlertid opp til at Hemen Holding bare tegner seg for en aksjeandel som gjør at selskapet opprettholder sin prosentvise eierandel i Deep Sea Supply. Tegningskursen pr. aksje var kroner ni.

I tillegg er det sikret bankfinansiering for 200 millioner dollar.

Kjøpet av de 10 skipene vil øke Deep Sea Supply-flåten fra dagens 30 skip til 40 enheter.

Overtagelsen skjer ved at Deep Sea overtar 100 prosent av aksjene i skipenes eierselskap PSV Holding som igjen er eiet av Greenwich Holdings Ltd, kontrollert av John Fredriksen.

Verdien av Deep Sea Supply Plc øker ved kjøpet fra 200 til 400 millioner dollar.  Skipene trenger en cash break even rate i området fra 10.000 til 12.000 dollar dagen for å dekke drifts- og kapitalkostnader. Ratene som for tiden betales for denne type skip ligger i området 23.000 til 26.000 dollar dagen.  Det betyr at selskapet kommer i posisjon til å kunne betale kvartalsvis aksjeutbytte til eierne relativt hurtig.

Ratene som nå betales i markedet, vil basert på kjøpsprisen på 366 millioner dollar, føre til at skipene blir nedbetalt innen 5,5 til 6,5  år.

Fem av skipene er allerede levert og i operasjon. Det er MS «Sea Tantalus», MS «Sea Titus», MS «Sea Tortuga», MS «Sea Falcon» og «Sea Flyer».  Samtlige er bygget i tidsrommet fra 2013 til 1. kvartal 2014 ved Cochin-verftet i India og Sinopacific i Kina.

MS «Sea Falcon» og MS «Sea Flyer» er på fem års kontrakt (pluss opsjon) til Apache på britisk sektor i Nordsjøen.

MS «Sea Tantalus» er på to-års kontrakt (pluss opsjon) til  Nexen på britisk side av Nordsjøen.

MS «Sea Tortuga»har kontrakt for 13 måneder (pluss opsjon) med ENI North East Africa.

MS «Sea Titus» er under mobilisering for oppdrag ved i Vest-Afrika.

De øvrige fem skipene er under bygging, en 4100 dwt PSV av STX 05-L CD design ved Cochin Shipyard i India og fire 4.600 tonnere (PSV) av Ulstein PX 105 design som bygges ved Sinopacific i Kina. Levering er planlagt i perioden 3. og 4 kvartal 2014.