Deep Sea Supply: Fortløpende svekkelse
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Fortløpende svekkelse i inntjeningen, to skip fra gode t/c til dårlig spotmarked, vil legge flere skip i opplag og blokkeringer i Brasil
Dette er i et nøtteskall hva John Fredriksen og rederiledelsen i det Kypros-registrerte rederiet Deep Sea Supply Plc har å bakse med. I tredje kvartal 2015 ble driftsinntektene svekket til 33,6 millioner dollar, fra 44,0 for tilsvarende periode 2014. Driftsresultatet landet på 6,9 millioner dollar, en reduksjon fra 12,4 millioner dollar i tredje kvartal 2014. Bunnlinjen svekket seg fra 6,2 millioner dollar i tredje kvartal 2014 til 0,9 millioner dollar for samme perioden i 2015.
For hele ni måneders perioden i år var fraktinntektene 109,5 millioner dollar med et EBITDA-resultat på 58,4 millioner dollar og et resultat før skatter på 6,5 millioner dollar.
Hovedårsaken til svekket inntjening i tredje kvartal i forhold til annet kvartal ligger i det svake ratenivået og at to skip som er ferdig med en langsiktig t/c-avtale må ta til takke med et mildt sagt elendig spotmarked.
I en børsmelding vedrørende 3. kvartals-resultatet signaliserer Deep Sea Supply at hvis markedet fortsetter i samme retning som nå, betyr det også fare for at flere av rederiets skip blir å finne i opplagsbøyene ved Nordsjøen. Rederiet har også en svak kontraktsdekning for kommende år. Av en flåte på 39 skip er 10 enten i opplag allerede eller på vei til bøyene. Ved siden av opplagsalternativet arbeider rederiet også for å få ned kostnadene på sine seilende skip
I Brasil er situasjonen ikke noe bedre, men årsakene er på mange måter annerledes enn i Nordsjøområdet. Det største problemet i den sør-amerikanske stormakten er, ved siden av laber aktivitet , at brasilianskflagget tonnasje stort sett har fortrinnsrett på brasiliansk sokkel. Hvis det finnes ledig tonnasje under brasiliansk flagg kan myndighetene nekte å gi lisens til skip under andre flagg, selv om skipene er langtidsbefraktet av brasilianske oljeselskaper. I slike tilfeller kan befrakteren, som oftes Petrobras, terminere kontraktene for utenlandske offshoreskip og erstatte dem med brasiliansk-flaggede enheter.
Deep Sea Supply er et av rederiene som har fått føle dette på kroppen for flere skip.
Men i ett tilfelle ba et annet offshorerederi, Siem Offshore Ltd., selv om terminering av tre mindre forsynings/mannskapstransportenheter under brasiliansk flagg som var på kontrakt med Petrobras. Årsaken skal være at rederiet ville fase ut den typer skip fra flåten grunnet dårlig lønnsomhet.
Når det gjelder Brasil er det muligheter for en løsning for enkelte skipstyper ifølge Deep Sea Supply sin kvartalsrapport. Rederiet har et visst håp om at fire av deres skip kan bli løst fra blokkeringen i Brasil, etter at Petrobras har tatt initiativ for å finne løsninger på problemene.
Ifølge shippingavisen Trade Winds er nå rundt 40 offshoreserviceskip til nå terminert av brasilianske myndigheter.
Et rederi, World Wide Supply ASA i Ulsteinvik, med sterke bergenske eierinteresser, har fått terminert to av sine fire NIS-registrerte PSV-enheter som er langtidsbeskjeftiget av Petrobras. De har varslet at de vil ta rettslige skritt med tanke på å få stoppet praksisen med å nekte lisens som igjen fører til at skipene blir terminert av befrakterne.
Iflge skipsmeklerhuset Westshore i Kristiansand sine opplagslister, ligger det nå 93 offshore serviceskip i opplag i havner langs Nordsjøen. Det dreier seg om 26 AHTS, 63 PSV og fire MPSV. Subsea konstruksjonsskip er ikke medtatt. Det er heller ikke seismikkskip. Totalt under ett dreier totalopplaget for alle typer offshoreskip om i overkant av 100 enheter.
I tillegg til de opplagte skipene, ligger 78 skip uvirksomme i norske havner i påvente av oppdrag. Det dreier seg om 23 AHTS, 25 PSV, 21 stand by og ni tugs. I UK ligger 49 skip i påvente av oppdrag. Det dreier seg om 13 AHTS, 29 PSV, seks stand-by og en slepebåt.