Historisk skipsdåp ved Aker Brygge i Oslo
Lørdag 29. august klokken 15.00 døper Tide Sjø fem nye skip som er satt inn i båtrutene på Indre Oslofjord. Begivenheten finner sted på Tingvallkaien ved Aker Brygge, der det neppe tidligere i historien er døpt så mange skip samtidig.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Allerede i sommer ble verdens tre første gassdrevne passasjerferjer satt inn i trafikk mellom Nesoddtangen og Aker Brygge. Dette sambandet har 2,6 millioner reisende pr. år.
Samtidig ble to nye hurtigbåter satt i trafikk på strekningene Nesodden – Lysaker og Slemmestad – Vollen – Aker Brygge. Disse er bygget i karbonfiber og har et betydelig lavere drivstofforbruk enn forgjengerne.
De fem nye fartøyene bidrar derfor til en vesentlig reduksjon i de lokale klimagassutslippene. Gassferjene gir 70 prosent reduksjon av
NOx-utslippet i forhold til tidligere ferjer, mens CO2-utslippet blir redusert med hele 32 prosent. Hurtigbåtene gir minst 40 prosent lavere utslipp av både NOx og CO2 i forhold til tidligere hurtigbåter.
Fartøyene representerer det mest moderne innen skipsteknikk og er universelt utformet.
Skipsnavn og gudmødre:
MS ”Tidedronningen” Yuhong Jin Hermansen
MS ”Tidekongen” Linn Therese Eimstad Fossan
MS ”Tideprinsen” Merete Agerbak-Jensen
MS ”Tidebaronen” Lene Winger Conradi
MS ”Tidebaronessen” Iselin Cecilie Marshall
Under dåpen lørdag vil Lindesnes Trekkspillklubb og Nesodden Skolekorps underholde på Tingvallkaien fra klokken 14.30.
Kollektivselskapet Ruter, som Tide opererer båtlinjene på vegne av, har i anledning dåpsarrangementet laget 100 egne dåpsbilletter for reiser på Nesodden-ferjene lørdag 29. august. Billettene deles ut gratis til de hundre første som ønsker å overvære dåpen på Aker Brygge. Billettene fås ved å henvende seg i kiosken på Tangen Brygge eller hos Trafikantens billettsalg i venteboden på kaianlegget på Aker Brygge. -Her er det først til mølla prinsippet som råder, og muligheter for en hyggelig tur til Oslo og båtdåp, og dessuten kjøre de nye gassfergene så mye man vil hele lørdagen, uttaler selskapet.
Fakta om skipene:
Gassfergene:
• Gassfergene heter Tidekongen, Tidedronningen og Tideprinsessen.
• Fergene er designet av Multi Maritime AS og er bygget ved STX verft i
Lorient i Frankrike, tidligere Aker Lorient.
• Fergene er 49,9 meter lange og 12,10 meter brede.
• De har plass til 600 passasjerer, hvorav ti rullestolbrukere.
• Fergene er mer miljøvennlige enn de gamle:
de slipper ut 70 prosent mindre NOx og 32 prosent mindre CO2 enn de gamle
fergene.
• Fergene har dieselmotorer som en backup-løsning for gass.
• Fergene er bygget med universell utforming: det vil si at de skal være lett
tilgjengelige for alle reisende.
Hurtigbåtene:
• Hurtigbåtene heter Tidebaronen og Tidebaronessen.
• Tidebaronen tar 250 passasjerer og skal gå mellom Lysaker og Nesodden.
• Tidebaronessen tar 180 passasjerer og skal gå mellom Vollen og Slemmestad.
• Hurtigbåtene er katamaraner bygget i karbon og de kan gå på fem prosent
biodiesel.
• Overbygget er designet ved Hareide Design Mill og skroget er designet
ved Marintek.
• Begge hurtigbåtene er bygget ved Brødrene Aa båtbyggeri i Gloppen kommune
i Sogn og Fjordane.
• Operasjonshastighet er 29 knop.