I mangel av bilde av M/S “Wilson Newcastle” benytter vi søsterskipet “Wilson North” som illustrasjon.

M/S «WILSON NEWCASTLE»

Wilson ASA, Bergen overtok M/S «WILSON NEWCASTLE» som skip nummer syv i serien på åtte tørrlastskip som bygges ved CSC Yichang Shipyard i Kina. Dette er verftets byggenummer 2006-B025, og leveringen fant sted den 27. oktober 2011. Skipsprisen har vært rapportert som $12,5 millioner.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Wilsons tørrlastflåte i størrelsen 1.500 - 10.000 dwt tjente i snitt NOK 22.860 per dag i 3. kvartal mot 26.823 i samme periode i fjor og 24.745 i 2. kvartal 2011. Det førte til driftsresultat før avskrivninger på NOK 2 millioner og resultat før skatt på minus 32 millioner.
Rederiet opplyser at i store deler av 3. kvartal var spotmarkedet meget svakt og betydelig svakere enn i 2. kvartal. Helt mot slutten av perioden løftet ratene seg imidlertid vesentlig. Kontraktsdekningen var på 48% i kvartalet hvilket var en nedgang på 4 prosentpoeng i forhold til 2. kvartal. Selskapet har forventninger om at nivået fra utløpet av 3. kvartal kan videreføres i det alt vesentligste av 4. kvartal. Wilson forventer derfor en oppgang i resultatet for resten av året.
M/S «WILSON NEWCASTLE»
Skipet beskrives som open-hatch-type med 2 rom og 2 luker, sistnevnte av Mac Gregor folding type. Med “open-hatch” menes at lengde og bredde på rom og luker er identiske. Bredden i dette tilfelle er 13,5 m – eller 82% av skipets største bredde. Hun er konstruert med dobbel hud (også vanlig for open-hatch skip) og har ikke lastegear. Hovedmaskineriet er av type Wärtsilä 8L32 med ytelse på 3680 kW.
Skipet fører Malta flagg og er klasset i GL 100, A5, E1, G, BMW, SOLAS-II-2, Reg.19DBC, +MC, E1, AUT med følgende hoveddata:

Drivstoffkapasiteten er ca. 409 m3 fuel og ca. 63 m3 for auxiliaries. Vannballast kapasitet er ca. 2878 m3.

Siste skip i serien fra Yichang Shipyard er “Wilson Nanjing” som skal leveres i desember.