Kinesisk shipping selskap oppfyller ikke forpliktelsene
Det som blir beskrevet som Kinas topp shipping selskap, Cosco, har i en periode stoppet betalingen av hyrer for flere innbefraktede tørrbulk skip. Selskapet trues med arrest av eiendeler av blant annet greske George Economou som startet DryShips (notert på Nasdaq).
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Kinesisk shipping selskap oppfyller ikke forpliktelsene
Det som blir beskrevet som Kinas topp shipping selskap, Cosco, har i en periode stoppet betalingen av hyrer for flere innbefraktede tørrbulk skip. Selskapet trues med arrest av eiendeler av blant annet greske George Economou som startet DryShips (notert på Nasdaq).
Saken ser ut til å gjelde et stort antall skip som ble chartret inn på toppen av markedet i 2008. Economou ledete selskaper har så mange som 17/18 skip på charter til Cosco. Cosco har vokst til å bli en av verdens største operatører av bulk carriers.
Det er opplyst at Cosco i tillegg til en svær egen flåte hadde over 200 skip på certeparti ved siste årsskifte. Hvis disse blir betalt med toppratene for tre/fire år siden, er det ikke småbeløp selskapet må ut med hver dag.
Eksempel: I vår markedsrapport i Skipsrevyen nr. 3/2008 skrev vi vedrørende periodebefraktning for Capesize:
”Noen befraktere har bedre krystallkuler enn andre. Glemt er i hvert fall at det har vært Capes marked også før 2004. Siste slutning for ett års time charter er på vel $150.000. Det er rapportert flere slutninger for 3 års varighet til rate helt opp i $115.000 per dag.”
Da er det ikke til å tvile på at befraktere som var aktive på den tiden, og som har performet, har tapt enorme summer.
Ett Cosco skip er hittil blitt holdt tilbake i Louisiana. Tidligere har skip også vært holdt tilbake i Singapore.
DryShips Inc. har uttalt at det er i voldgiftsak i London mot China Cosco Holdings Co. i en sak som gjelder tre skip.
Så er spørsmålet om Cosco rett og slett har bestemt seg for å bli kvitt kostbare engasjementer, eller det er et ledd i en reforhandlingsprosess for å få redusert ratene til nærmere dagens marked. Uansett får selskapet “en ripe i lakken” over måten det har oppført seg på.
zachs@skipsrevyen.no