Tomra Engineering AS bestiller servicefartøy

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Tomra Engineering i Tomrefjord har skrevet kontrakt med Salthammer Båtbyggeri på Vestnes om levering av designpakke, produksjonsunderlag og teknisk oppfølging for verftets nybygg til rederiet Abyss AS i Kristiansund. Kontrakten mellom verft og rederi ble inngått 17 mars.

Fartøyet er av typen CoastCat25; et to-skrogfartøy med største lengde på 25,6 meter og bredde på 12 meter, og skal og skal i sin helhet bygges og ferdigstilles som bygg nr. 142 hos Salthammer Båtbyggeri for overlevering til rederiet i desember i år.

Fartøyet er optimalisert for serviceoppdrag mot havbruksinstallasjoner, men designet er utformet slik at fartøyet vil også være svært godt egnet til andre kystnære arbeidsoppgaver. Fartøyet er designet med stort lastedekk, vinsjer og kraner med høy kapasitet, og har i tillegg flere nyutviklede og spesialtilpassede løsninger.

Fartøyet vil få en rommelig innredning med lugarer for sju personer, alle plassert over hoveddekk med tanke på sikkerhet. Det brede lastedekket er dimensjonert for tung last, og har kapasitet for seks standard 20-fots containere.

Fartøyet har stor ferskvann- og bunkerkapasitet for oppdrag i områder med begrenset tilgang til forsyninger. Av øvrig utstyr kan det nevnes at fartøyet får dynamisk posisjoneringsutstyr, og også at det vil få ozoneringsanlegg for desinfisering av ballasttanker og lastedekk.

[gallery ids="10915,10916,10917"]

Fartøyet vil bli bygget etter Sjøfartsdirektoratets nye forskrift for mindre lasteskip som trer i kraft 1. juli.

Tomra Engineering har i samarbeid med rederiet utviklet et prosjekt hvor sikkerheten for mannskapet er gitt høyeste prioritet. Rederiets lange erfaring i markedet har gitt innspill til løsninger og detaljer som vil gjøre fartøyet svært effektivt til de arbeidsoperasjoner det skal inn i.

Tomra Engineering AS har i lengre tid arbeidet med å utvikle denne nye fartøytypen, da man har sett at langt de fleste av fartøyene som i dag betjener dette segmentet både er for små, og at arrangement og løsninger ikke ivaretar sikkerhet for skip og mannskap på en tilfredsstillende måte.