Illustrasjonsfoto.

Leder klimaarbeid for europeiske rederier

Norges rederiforbund har tatt en lederrolle i arbeidet med å redusere CO2 utslippene fra internasjonal skipsfart. En nyetablert ekspertgruppe, i sammenslutningen av europeiske rederiforbund i Brussel (European Community Shipowners Association), ledes av Rederiforbundets Tor Christian Sletner: - Målet er å bistå EU-systemet med næringens klare posisjon.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Til nå har Sletner arbeidet med å samle de europeiske rederiforbundene omring en posisjon som i hovedsak støtter EUs arbeid for et system for overvåking og rapportering av CO2-utslipp fra skipsfarten.

- Det er viktig å gi tydelige innspill på hvordan et velfungerende system for overvåkning og rapportering av CO2-utslipp fra skipsfarten må utformes, for at næringen skal kunne etterleve ordningen, sier Sletner. - Ser vi dette arbeidet i kontekst, er det også et steg på veien mot å finne felles globale løsninger gjennom IMO (International Maritime Organisation), for å redusere CO2-utslipp fra internasjonal shipping, forklarer han.

Varetransport på kjøl dekker 90 % av verdens transportbehov og representerer i dag det klart mest klimavennlige alternativet når transportarbeid skal utføres. Et globalt initiativ for overvåkning av CO2-utslipp har som siktemål å redusere skipsfartens utslipp ytterligere og gi et betydelig bidrag til verdenssamfunnet for å møte de globale klimautfordringene.