«Green Passport» rammeavtale signert med Siem Offshore AS - et gjennombrudd for Metizoft
Metizoft AS i Fosnavåg har signert sin første rammeavtale på vedlikehold av Green Passport / Inventory of Hazardous Materials med Siem Offshore AS i Kristiansand. Metizoft har levert Green Passport / IHM (Inventory of Hazardous Materials) på alle Siem Offshore sine fartøy med en Clean Design notasjon i Norge. Regelverket sier at dette må kontinuerlige vedlikeholdes av skipsreder; ref. IMO Guidelines on Ship Recycling; Resolution A.962(23).
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
- Gjennom denne avtalen viser vi en kontinuerlig forbedring innen helse, miljø og sikkerhet gjennom hele verdikjeden, sier Fleet Manager i Siem Offshore AS, Jon August Houge. Han legger til at de startet med et pilotprosjekt på fartøyet Siem Amethyst i september i fjor for å få en bedre forståelse for arbeidsmetodikken som Metizoft har vedrørende vedlikehold av påkrevd dokumentasjon.
- Pilotprosjektet har vært tilrettelagt på en svært tilfredsstillende måte, og vi har opparbeidet oss en god forståelse for hvordan dette vil fungere i praksis mellom oss som reder og vår partner Metizoft. Green Passport / IHM skal kontinuerlig gi et korrekt bilde av hvilke skadelige komponenter som er om bord våre skip til enhver tid, og arbeidsmetodikken de har lagt til grunn gjør at vi som reder med enkle grep tilfredsstiller kravene til vedlikehold, sier Houge.
Ifølge Markedssjef i Metizoft, Øyvind Sundgot er dette et viktig gjennombrudd for Metizoft.
- Vi har levert over 300 GP / IHM til nybygg verden over med kjente verft og redere. Inventarlisten vi leverer til nybygg skal til en hver tid være oppdatert ihht regelverk, så for oss er denne avtalen banebrytende, sier Sundgot.
Formålet med inventarlisten er å skaffe til veie skipsspesifikk informasjon om skadelige stoffer om bord, med tanke på å beskytte helse og sikkerhet, samt forhindre forurensing på resirkuleringsstadiet.
- Mange tror at resirkulering av fartøy er noe som gjelder kun eldre / gamle fartøy, men faktum er at det starter ved design, deretter konstruksjon og hele levetiden til re-sirkulering. Det finnes mange gode grunner til at flere redere bør gå i fotsporene til Siem Offshore AS som jeg anser for å være en rollemodell for industrien. De har satt en standard for sine konkurrenter, sier Sundgot.
Han legger til at kravene vedrørende vedlikehold av farlige stoffer er krystallklare, og at flere redere nå er i positiv dialog med Metizoft vedrørende rammeavtale.
Et «Green Passport» med påfølgende vedlikehold gjør at rederiene reduserer risikoen for uanmeldte inspeksjoner, samt at man viser ansvar mot eget mannskap / passasjerer. Både verft og reder oppnår full kontroll over potensielt skadelige stoffer om bord, samt at den er bygget ihht spesifikasjon. Verft og reder sikres også mot framtidige reklamasjoner, og evt krav kan føres direkte mot ansvarlig part.
I fremtiden lurer også Hong Kong konvensjonen som gjør at dette kan bli et krav også mot seilende skip som pr i dag er uten et såkalt Green Passport. Signal i markedet tyder på at det snarlig kommer et EU regelverk som bygger på denne konvensjonen.
- Det er ventet en tydeliggjøring av EU regelverket i løpet av mars måned, så det blir spennende å se hva konkret denne inneholder. Uavhengig av dette, er det flott å vite at norske redere tar gode og viktige grep med tanke på fremtiden, avslutter Sundgot.