”Norsk” når det passer
Da norske media opplyste at Norge var nummer-1 kontraheringsnasjon i verden verdimessig med US$17,4 milliarder for 2012, var vi blant dem som fant dette vanskelig å forstå.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
”Norsk” når det passer
Da norske media opplyste at Norge var nummer-1 kontraheringsnasjon i verden verdimessig med US$17,4 milliarder for 2012, var vi blant dem som fant dette vanskelig å forstå.
Tallet var hentet fra en Clarkson rapport, så vi kontaktet selv Clarkson for å høre om rapporten var tilgjengelig, men fikk til svar at rapporten var konfidensiell for kunde, og at det ikke var tillatt å referere fra den.
Dette må oppdragsgiveren ha gitt blaffen i, for flere aviser gjenga bruddstykker fra rapporten. Selv Norges Rederiforbund brukte opplysningen i sin Konjunkturrapport 2013 der det heter: ”Clarkson Research Services kom tidligere i år ut med en analyse som viser at norske rederier har bestilt skip for 17,4 mrd USD i 2012. Dette gjør at Norge topper listen over land med bestillinger av skip, foran andre store skipsfartsnasjoner som USA, Brasil, Hellas og Kina”.
Selv uten førstehåndsinformasjon var det ikke vanskelig å forstå at ”norsk” i denne sammenhengen innebar at skipsrederier som ikke er norske, kunne være tatt med. For hvordan kunne man ellers komme opp i et slikt tall:
US$17,4 milliarder, eller ca. NOK 100 milliarder, var for eksempel fem ganger høyere enn den totale ordreinngangen ved norske verft i 2012 fra norske rederier, − og den var i seg selv meget høy.
Antagelsen om at utenlandsrederier måtte være med på lasset, ble styrket av uttalelsen i den samme Konjunkturrapport 2013 da man tar for seg norske rederiers ordremasse. Her fortelles at ” Ordremassen har en samlet verdi på 66 milliarder kroner i 2013”. Hvordan kan den totale ordremassen (som altså også inneholder kontrakter fra tidligere år der skipene ikke er levert ennå) være mindre enn de 100 milliardene som det nettopp ble bestilt skip for. (Kun få av dem kunne fysisk ha blitt levert i løpet av kontraheringsåret 2012).
Så ... for å nå opp i totaltallet måtte flere utenlandsrederier, deriblant Fredriksen-selskaper, med high-value ordrer for rigger etc. være tatt med. Selskaper som Frontline 2012, Seadrill, North Atlantic Drilling, Asia Offshore Drilling, Golar LNG, Golden Ocean, Deep Sea Supply og Seatankers hadde jo alle vært svært aktive på kontraheringssiden.
.. og i Fredriksen-sfæren er det svært lenge siden hovedeier var norsk statsborger. Til Finansavisen uttalte John Fredriksen i høst: ”.. Jeg flyttet fra Norge i 1978 og har bodd i utlandet siden og har tjent mine penger i utlandet ...”.
Vi antar at Clarkson Research i sine nasjonalitetsstatistikker ikke har hatt noen bedre løsning enn å plassere utflyttede norske, greske og andre under sine respektive fødeland? Ville den norske bestilleren av rapporten ha kjøpt den med Liberia, Panama, Marshall Islands og Bahamas på topp?
Men Clarkson har sikkert ikke lagt skjul på identiteten til de norske rederiene overfor sin oppdragsgiver slik at vedkommende kunne ha strøket de som ikke hørte hjemme på listen.
Korrigerer
Norges Rederiforbund har tilsynelatende tenkt seg om, for ifølge Dagens Næringsliv nylig opererer forbundet nå med andre tall enn Clarkson Research. Og det sies endelig med rene ord at avviket skyldes nettopp det at noen ex-norske er tatt med, − Fredriksen og Stolt-Nielsen nevnes spesifikt. Listen inneholder garantert andre ”ex-norske” også.
NRs tall viser at nå er det 130 norske nybygg i ordre, mens Clarkson har 328. Ordrebok i milliarder kroner er på 65,3 mot 201,3. En ikke ubetydelig forskjell.
zachs@skipsrevyen.no