Fire Havyard-design til offshoregigant
Havyard leverer design til bygging av fire skip til Kinas ledende leverandør av oljefelt-tjenester.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Fire nye skip. China Oilfield Services Limited (COSL) har valgt Havyard 832 til fornying av sin forsyningsskipsflåte, og har bestilt Havyard-design til bygging av fire skip.
Selskapet, som er børsnotert på Hong Kong-børsen, har den største flåten av oljerigger og offshorefartøy i Kina. COSL har 34 borerigger, 2 boligrigger, 4 «module rigs» og 8 landbaserte borerigger. Dessuten har konsernet 75 forsyningsskip, 8 seismikkskip og 5 beredskapsfartøy.
Stor konkurranse. Havyard gikk seirende ut av en internasjonal anbudsrunde i konkurranse med de fremste designerne av offshorefartøy og ble valgt etter en grundig teknisk og kommersiell evalueringsprosess i COSL.
Mao Liling, sjef for Havyard China i Shanghai, er svært fornøyd med at COSL har valgt Havyard.
- Det er en stor ære for oss å bli valgt som leverandør av design til COSLs 6000 HP forsyningsskipsserie, og vi er sikre på at Havyard 832-designen vil leve opp til forventningene. COSL er den ledende leverandøren av tjenester til den kinesiske offshore oljeindustrien og det er prestisje i å vinne ordren på å designe skip til flåtefornyingsprogrammet deres, sier Mao.
COSL opererer i alle faser innen utvinning og produksjon av olje og gass. Selskapet har fire forretningsområder: seismikk, boreteknologi, brønntjenester og forsyning- og transporttjenester. Foruten å være aktiv i Kina opererer COSL også i Nord- og Sør-Amerika, Midtøsten, Afrika, Europa, Sør-Øst Asia og Australia. Mao understreker at COSL er en erfaren eier og operatør av rigger og offshore service-skip og at de har høye krav til skipene de bygger.
- COSL er en kunde som vil fortsette å utvide og utvikle sin flåte. Det er derfor viktig at de blir fornøyde med oss, slik at vi også får mulighet til å delta i deres framtidige flåtefornyelser, tilføyer Mao.
Også direktør i Havyard Group, Gunnar Larsen, er meget positiv til salget av design til fire Havyard 832-forsyningsskip.
- Det er veldig gledelig å nok en gang få bekreftet at Havyards produkt er ettertraktede og konkurransedyktige i Kina. Det har blitt bygd offshorefartøy av Havyard-design både for kinesiske og utenlandske redere i Kina. Vi velger å tro at når COSL nå velger Havyard så er det også på grunn av gode erfaringer med disse. COSL er en kunde alle ønsker å levere til, og det vil bli lagt merke til at de nå velger Havyard, sier Larsen.
Store i Asia. Salget av de fire designene føyer seg inn i rekken av en suksessrik Havyard-vinter i Asia. For to uker siden ble Havyard 843-designet «Kan Tan 225» døpt og levert til Sinopec i Kina. I november solgte dessuten Havyard design til to skip, med opsjon på ytterlige seks skip til Basic Offshore i Singapore, også for bygging i Kina.
- Vi tror at ordren til COSL vil kunne resultere i at enda flere kinesiske aktører legger merke til og ønsker å bruke Havyard, avslutter Gunnar Larsen.
Fakta Havyard 832
Lengde: 79 m
Bredde: 17.60 m
Fart: 14 knop
Dekksareal: Ca. 800 m2
Dødvekt: 3800 tonn
Innredning for 25 personer