Rolls-Royce vinner kontrakter i Asia
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Rolls-Royce har inngått kontrakt med det statlige kinesiske oljeselskapet CNOOC om levering av motorer, thrustere og styringssystemer til to gassdrevne taubåter. Dette blir de to første gassdrevne taubåtene i Asia. Rolls-Royce har skal også levere design og utstyrspakke til to offshorefartøy som skal bygges ved Cosco Guangdong verftet i Kina for rederiet Chellsea Pte. Ltd. i Singapore.
Rolls-Royce har også levert tilsvarende utstyr som skal leves til CNOOC, til de to første gassdrevne taubåtene i verden, bestilt av Buksér og Berging i Oslo for tjeneste på Kårstø. Den første av disse er nettopp satt i tjeneste.
Fremdriftssystemet fra Rolls-Royce inkluderer to Rolls-Royce Bergen C-motorer per skip, styringssystem og to azimuth thrustere som sikrer trekkraft og manøvrering i krevende operasjoner.
Naturgass får økende popularitet som drivstoff for skip. Miljømessige fordeler og gunstige gasspriser, gjør at stadig flere redere ønsker å satse på gassdrift. Dette gjelder for mange fartøytyper.
– De fleste av verdens taubåter opererer kystnært og i havner, der utslippskravene er strengest, sier Robert Løseth, Senior Vice President Merchant, Propulsion Systems and Engines hos Rolls-Royce Marine.
– Tilgjengeligheten til LNG øker raskt, og mange store havner vil nok relativt raskt tilrettelegge for dette rene, rimelige og røykfrie drivstoffet til taubåtene. Rolls-Royce Bergen-motorene er de eneste skipsmotorene av denne type på markedet som er bygget for 100 prosent gassdrift. Rolls-Royce er også ledende i verden på azimuth thrustere for taubåter, sier Løseth.
Taubåtene skal bygges av det kinesiske verftet Zhenjiang for levering mot slutten av 2014.
Design og utstyrspakke til to offshorefartøy
Ordren av design og utstyrspakke til to offshorefartøy til Chellsea er realisering av en opsjon i en kontrakt inngått i oktober 2013. De til sammen fire nye fartøyene av typen UT 771 WP kommer i tillegg til de to fartøyene av UT-design som allerede er en del av flåten til Chellsea.
Skipsdesignet som Chellsea har bestilt får den karakteristiske ”wave piercing” baugen. Baugen reduserer bølgemotstanden i grov sjø, noe som gir jevnere hastighet, redusert drivstofforbruk og økt sikkerhet om bord.
– Dette nye designet er utviklet i samarbeid mellom Rolls-Royce, rederiet og verftet. Vi er selvsagt veldig glade for tilliten de viser oss ved å realisere disse opsjonene, sier Ronny Pål Kvalsvik, salgssjef ved designanvdelingen i Ulsteinvik.
I tillegg til skipsdesign skal Rolls-Royce levere en stor utstyrspakke som inkluderer MTU-motorer, framdriftsanlegg, elektriske system, bulkhåndteringsanlegg, dekksmaskineri, automasjons- og kontrollsystem, samt dynamisk posisjoneringsutstyr (DP) som holder fart øyet i posisjon uten bruk av anker.
De to fartøyene skal være klare til levering sent i 2015 og tidlig i 2016. Kontrakten inneholder en opsjon på ytterligere to fartøy.