“Polar Onyx” levert fra Ulstein Verft
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Offshore konstruksjonsfartøyet “Polar Onyx” ble levert 4. mars fra Ulstein Verft til GC Rieber Shipping, som det nyeste tilskuddet til rederiets økende investeringer i subsea-segmentet. Det første oppdraget for fartøyet vil være rørleggingsstøtte for Petrobras sine dypvannsprosjekter utenfor Brasil.
Det 130 meter lange og 25 meter brede “Polar Onyx” er basert på Ulstein sitt SX121-design, et design som generelt er utviklet for arbeid innen IMR-/SURF-konstruksjonsområdet, og med høy lastekapasitet for fleksible rør under dekk og på hoveddekk.
Irene W. Basili, administrerande direktør i GC Rieber Shipping, uttaler; – Det nye tilskuddet til selskapet er et fartøy med høy teknisk og operasjonell kapasitet, som vil styrke posisjonen vår i subseamarkedet. Fartøyet er designet for å støtte de økende kravene som blir stilt fra klientene våre innen dette segmentet når det gjelder operasjonell driftssikkerhet og fleksibilitet. Samarbeidet vårt med Ulstein Verft har vært utmerket, noe som igjen har vært grunnleggende viktig i den oppfølgingen vi har med vår klient.
”Polar Onyx” har plass til 130 personer, og er bygget i henhold til de siste internasjonale miljøstandardene. Fartøyet er sertifisert i tråd med kravene til spesialfartøyer (Special Purpose Ships/SPS) og miljø (Clean Design og Green Passport). “Polar Onyx” har et stort konstruksjons-/ dekksareal på 1700 kvadratmeter.
Fartøyet er utstyrt med en aktivt heave-kompensert (AHC) offshorekran som kan løfte 250 tonn ved 14 meters utstrekk, og en 12-tonns AHC-offshorekran. Skipet har også to arbeids-ROVer, én som blir satt ut gjennom en moonpool, den andre over styrbord side.
Fartøyet er DNV-klassifisert, og tilfredsstiller de høyeste standardene for operasjonell redundans og dynamisk posisjonering (DP3). Operation+-funksjonen gjør at fartøyet i en DP2-situasjon (et tilfelle av svikt i et system) vil beholde systemintegriteten og kan fullføre den oppgaven det holder på med.
“Polar Onyx” har et dieselelektrisk fremdriftsanlegg bestående av seks identiske 2740 ekW generatorsett. Skipet kan halde stø kurs også under rørleggingsarbeid som følge av tre thrustere forut og tre azimuth-hovedpropellar akter.
– I Ulstein har vi bred kompetanse innen områdene skipsdesign, engineering (detaljdesign), systemløsninger, skipsbygging og skipsinvesteringer, sier konsernsjef Gunvor Ulstein i Ulstein Group. – Vi spesialiserer oss på avanserte kvalitetsfartøyer for krevende operasjoner over hele verden. Vi har hatt et svært godt samarbeid med GC Rieber Shipping i utviklings- og byggeprosessen, og vi ønsker rederiet og brukerne lykke til med “Polar Onyx”, kommenterer hun.
Ceona har chartret fartøyet for en fast periode på fem år, med opsjoner på inntil fem nye år. Etter levering vil Ceona få installert mer utstyr på dekk før “Polar Onyx” går i operasjon fra mai 2014.
– Vi er fornøyde med at “Polar Onyx” ble levert på tid, sier konsernsjef Steve Preston i Ceona. – Etter at vi har fått montert på et nytt 275-tonns VLS-tårn (vertical laying system) i Nederland, vil fartøyet gå til Brasil med det samme. “Polar Onyx” skal sikre trygge og effektive leveranser av dypvanns SURF-tjenester til Petrobras gjennom partnerskapet vi har med Odebrecht på denne kontrakten, forteller han.