Havyard klar til utrustning av brønnbåt
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Skroget til en Havyards byggenummer 117, en brønnbåt til rederiet Fosnavåg Shipping er ankommet verftet i Leirvik og står foran en hektisk periode med utrusting og testing.
I august 2012 skrev Havyard kontrakt med Fosnavåg Shipping på bygging av verdens mest effektive og miljøvennlige brønnbåt. Havyard 587 designen ble utviklet i tett samarbeid med rederi og nøkkelleverandører av kritiske system om bord. Skroget til skipet har Havyard fått bygd ved verftet Cemre i Tyrkia, hvor Havyard bygger de fleste av skrogene til sine nybygg. Skroget ankom i midten av november Havyards verft i Leirvik i Sogn, hvor ferdigutrustning uttesting skal foregå.
Tett oppfølging
Jobjørn Løland er prosjektleder for bygg 117 ved verftet i Leirvik. – Vi overtok prosjektet rundt påsketider, etter at tidligprosjekteringen ble gjort i Fosnavåg, sier han. Skroget er bygget i Tyrkia, hvor Havyards site-team følger opp byggingen i alle ledd og disipliner, noe som sikrer en god kvalitet på arbeidet som blir utført der. Det gjør det lettere å ta over skroget og fortsette ferdigstillingen i Norge. Løland forteller om tett kontakt mot site-teamet, og sier det ble en del turer til Tyrkia i den tidlige prosjektfasen. – Det er viktig å følge opp fremdriften der, forklarer prosjektlederen. – I prosjektorganisasjonen har vi eksperter på hver sine fagfelt, og etter hvert som skroget nærmer seg ferdig, involveres også produksjonsorganisasjonen i Leirvik mer og mer, fortsetter han.
Overbygd dokk
Nybygget gikk rett i dokken da det ankom verftet, og skal etter planen ligge der til slutten av februar. Også hovedmotorene bli kjørt i gang i dokken.
De største rørene er montert i Tyrkia, men all maskinmontasje, utrustning og innredning skal gjøres i Leirvik, i tillegg til maling og oppstart, forteller Løland.
Å bygge båt i vått Vestlandsvær kan i utgangspunktet være utfordrende. Men en fordel med å bygge ved Havyard i Leirvik, er at skrogene plasseres i overbygd dokk for å gjøre utrustninger og malingsarbeid upåvirket av snø og regn. Levering av bygg 117 er satt til mars 14.
– Det er mye som skal skje på kort tid og prosessen må planlegges nøye sammen med de forskjellige avdelingene, sier Jobjørn Løland.
Ypperste innen brønnbåt teknologi
Havyard 587 inneholder det aller ypperste innen brønnbåtteknologi, noe som vil sette en helt ny standard for miljøvennlig og skånsom transport og behandling av levende fisk.
– De sylindriske lastetankene, og det effektive filter- og vannbehandlingsutstyret gjør det mulig med lukket transport over langt større avstander enn på eksisterende båter sier Olav Remøy, daglig leder i Fosnavåg Shipping.
– Dette muliggjør også større fisketetthet med mer skånsom behandling av den levende fisken og bedre kvalitet på sluttproduktet. Det er også lagt stor vekt på at skroget og framdriftsmaskineriet skal være mest mulig effektivt i de reelle driftskondisjonene, slik at drivstofføkonomien blir best mulig og utslippene til miljøet blir så lave som mulig.
– For å hindre utslipp og minimere risiko for smittespredning skal alt vann UV-behandles og gå gjennom et avansert filtersystem i to trinn. Båten blir også utstyrt med system for avlusing av fisken ombord, der filtersystemet vil fjerne og destruere all lakselus. Disse systemene fører til ekstremt liten dødelighet under frakt av fisk, fortsetter Remøy, og konkluderer med at alt dette gjør Havyard 587 til verdens mest miljøvennlige brønnbåt.
– Vi er godt fornøyde med samarbeidet med Havyard så langt og kommer til å følge byggingen enda tettere nå når utrustningen starter i Norge. Vi ser fram til å få levert en topp kvalitet brønnbåt på våren neste år og er sikre på at kundene våre også kommer til å sette pris på kvalitetene til dette nye skipet, avslutter Remøy.