Første trådløse lading- og fortøyningskonsept for skip
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Wärtsilä og Cavotec har signert en avtale om sammen å utvikle verdens første kombinerte induksjonslading- og fortøyningskonsept for skip.
Wärtsilä har tidligere utviklet et trådløst system for induktiv lading. Cavotec leverer automatiske fortøyningssystem for ulike typer fartøy, samt landkraft- og trommelsystemer. Gjennom å kombinere ekspertisen til de to selskapene skal det utvikles et integrert lading- og fortøyningssystem som kan brukes i Wärtsiläs skipsdesign.
Trådløs lading eliminerer behovet for kabler mellom fartøy og kai, noe som gir høy sikkerhet i til- og frakopling. Det reduserer også vedlikeholdsbehovet, ettersom slitasje på fysiske tilkoblingspunkt unngås. Skader på elektriske uttak forårsaket av sjøvann, snø og is unngås også.
Teknologien som er brukt i den trådløse ladingen, er den samme som får induksjonskomfyrer til å virke. Strøm i en spole setter opp et varierende magnetfelt som kan utnyttes til å overføre elektrisk effekt. En mottakerspole utnytter effekten slik at denne kan overføres til et batteri. Det samme prinsippet brukes allerede i trådløse ladere for alt fra mobiltelefoner til biler og busser. Det integrerte systemet er i stand til å overføre over 1MW, noe som er mer enn 300 ganger mer enn dagens konvensjonelle anlegg for el-biler.
Cavotecs fortøyningssystem er en vakuum-basert automatisk fortøyningsteknologi som eliminerer behovet for fortøyningsliner. Fjernstyrte vakuumputer montert på kaiområdet fortøyer og slipper fartøyet i løpet av sekunder.
Klima‐og miljøutfordringene er bakteppet for Wärtsiläs arbeid innen utvikling av batteri/hybrid teknologi for skip. Utviklingen av et system for trådløs lading er et viktig steg innen elektrifiseringen av kystfarten, noe som vil gi store reduksjoner i utslipp av skadelige miljøgasser. Wärtsilä har allerede lansert et innovativt fergekonsept som har det nye trådløse systemet for induktiv lading integrert.