Kontrakter på fremdrift av fiskefartøy
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Scana Propulsion har signert en kontrakt med AO Shipyard Yantar, i Kaliningrad i Russland for levering av fremdrifts og manøvreringssystem for tre fiskefartøy.
Reder er Lenin Kolkhoz, lokalisert i Petropavlovsk i Russland. Fartøyene er av SK-3101R design fra Skipskompetanse, og skal bygges ved Yantar Shipyard i Russland. Leveransene fra Scana Propulsion vil finne sted innen juni 2017.
Scana Propulsion har også signert kontrakter med Pon Power i Norge for reduksjonsgear til to pelagiske trålere for bygging på Karstensens Skipsværft i Danmark. Leveransen fra Scana Propulsion inngår i en total fremdriftspakke bestående av MaK motor, Cat Propulsion propell og Scana reduksjonsgear. Skipene er av Karstensens eget design, for rederiene Themis Fishing Co i Tyborøn, og Astrid Fiskeri AS i Skagen, begge i Danmark.
Leveransene fra Scana Propulsion vil finne sted i Q1 2017. Total verdi på kontraktene er 35 mill. kroner.
- Scana Propulsion har solide tradisjoner for levering av fremdriftsutstyr til fiskefartøy, og et stort antall skip i eksisterende flåte i Norden, UK, Island og Russland er utrustet med Scana fremdriftssystem, sier Inge Bøen, CEO i Scana Propulsion. Russland er et interessant marked for Scana Propulsion med en stor og viktig fiskeflåte med potensiale for nybygging. Vårt produktspekter passer godt med de krav som settes til optimaliserte system for drifstofføkonomi og effektiv operasjon. I et utfordrende marked for nybygging generelt, er de nye kontraktene en god bekreftelse på kompetansen og konkurranseevnen til Scana Propulsion, avslutter Bøen.