Wärtsilä leverer utstyr til tre gassdrevne slepefartøy
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Østensjø Rederi har bestilt tre nye eskorte-slepebåter som er utstyrt med Wärtsiläs dual fuel-motorer integrert med et skreddersydd gasslagrings- og tilførselssystem, som også er levert av Wärtsilä.
Slepebåtene vil primært bruke LNG, men dual fuel-motorene gir fleksibilitet til å velge drivstoff basert på tilgjengelighet, pris og lokale miljørestriksjoner. Kontrakten på Wärtsilä-pakken ble signert i desember 2014. Fartøyene er designet av det Canadiske selskapet Robert Allan Ltd, i tett samarbeid med Østensjø rederi.
LNG-systemet, som består av Wärtsiläs LNGPac drivstoffsystem, et fullt integrert gasshåndteringssystem og Wärtsilä Gas Valve Unit (GVU), er spesielt designet for å imøtekomme behovet for en kompakt løsning. Slepebåtene vil bli drevet av 6-sylindrede Wärtsilä 34DF dual fuel-motorer. Utstyret fra Wärtsilä skal leveres i løpet av første halvdel av 2016.
– Dette er trendsettende slepebåter i forhold til å sikre miljømessig bærekraft gjennom bruk av LNG. Wärtsilä er ledende innenfor denne teknologien. Fleksibiliteten til dual fuel-teknologien sikrer også høy driftssikkerhet siden skiftet fra gass til diesel kan gjøres når som helst uten tap av hastighet eller kraft, sier Carl Johan Amundsen, prosjektleder i Østensjø Rederi.
Fartøyene er designet for en trekkraft på 100 tonn, og vil operere på Statoils Melkøya-terminal ved Hammerfest. Wärtsilä og Østensjø har samarbeidet tett for å utvikle LNG-løsningen som er valgt til de nye fartøyene.
Østensjø Rederi er en ledende leverandør av offshoretjenester, og opererer en flåte på 28 moderne skip. Selskapets slepebåter opererer for tiden ved fire terminaler lokalisert i Norge, England og Irland. Konsernet har kontorer i Norge, Storbritannia, Irland og Malta.