04.05.2015 Nyheter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Statoil har tildelt AF Gruppen rammeavtalen for levering av HVAC utstyr til Johan Sverdrup feltsenter. Avtaleperioden er 5 år med opsjon for Statoil til å kunne forlenge avtalen i ytterligere to sammenhengende perioder på to år. Avtalen har en anslått verdi på MNOK 250 eksklusive opsjoner. Avtalen inngås med AF Gruppens datterselskap AF Offshore Mollier og trer i kraft fra 30. april 2015.

Tre GasLog nybygg LNG carriers 174.000 cbm under bygging chartres til Methane Services, Ltd. (BG Group). Befrakter har også opsjon på befraktning av ytterligere 6 nybygg. Levering er fra mid-2018 for ca. 9,5 år. Skipene bygges i Sør-Korea.

Ship Finance International Limited er kjøper, og datterselskaper av Golden Ocean Group Limited er selger av 8 Capesize bulkers med snitt alder på 5 år. Skipene er bygget i Sør-Korea og Kina og heter Golden Beijing (bygget 2010), Golden Zhoushan (2011), Golden Magnum (2009), Battersea (2009), Belgravia (2009, Golden Zheijang (2010), Golden Future (2010) og KSL China (2012). Prisen er totalt $272 mill., eller $34 mill. i gjennomsnitt. Prisen er på linje med dagens marked. Skipene chartres tilbake på time charter for 10 år til basis rate $17.600 per dag for de første syv årene, og deretter $14.900. Hyren er tydeligvis en funksjon av prisen, for dagens befraktningsmarked er langt svakere.

Golden Ocean har gjenkjøpsopsjon etter 10. året visstnok til $112 mill., og hvis ikke denne opsjonen erklæres, kan Ship Finance erklære sin opsjon ved at c/p forlenges med 3 år.

BW LPG Limited utøver sin kjøpsopsjon for VLGC Berge Summit som har vært på b/b charter til til BW LPG siden 2004. Skipet er bygget i Japan i 1990. Totalbetaling for transaksjonen er $8 mill. Når skipet kommer inn i rederiets flåte anslås bokført verdi å være $23 mill.

Eksporten av fersk oppdrettslaks i uke-17 var 16.066 tonn (17.988 tonn uken før) til pris kr. 37,62 (39,35) per kg. Prisen i uke 17 i fjor var kr. 46,29.

Banksalg av 14 skip ­– kjøper stiller med bare $14 mill. i egenkapital. Det er HSH Nordbank AG (HSH) som selger til et nytt selskap med navn Navios JV. Dette selskapet er dannet av tre andre Navios selskaper. Selger av de 14 skipene er låntagere av banken. Avtalen er hittil i form av ‘a binding letter of intent’ og ventes å bli avsluttet i 2. kvartal i år. Skipene består av 7 bulkers og 7 containerskip med snittalder ca. 4 år. Navios JV kan selge skipene etter år 6.

Kontantbetalingene fra kjøper forventes å bli en bankfinansiering tilsvarende 60% av markedspris per dato for signering, sikret med 1. prioritets pantelån i skipene, ­ og $14 millioner fra Navios JV ­ fremskaffet av de tre Navios selskapene som står bak Navios JV.

Restfinansieringen kommer fra HSH i form av ‘subordinated participating loan’. Avdrag og renter skal betales fra netto cash-flow og netto inntekter fra salg av skipene. Lånet er sikret med 2. prioritets pantelån i skipene.

Et røft regnestykke viser da at kontantbetalingen på $14 mill. kun utgjør ca. 6% av flåtens markedsverdi.

Royal Dutch Shell og franske Total utsetter multibillion-dollar offshore oljeprosjekter i Vest-Afrika i et forsøk på å redusere utgiftene etter kollapsen i råoljeprisene. For Shell er det snakk om et prosjekt i Nigeria og for Total et i Angola. Nigeria prosjektet (Bonga South West) involverer bygging av en av verdens største FPSO’er.

BP annonserte at selskapet planlegger å selge ca. 23 mill. fat råolje fra lager. Salgene skal spres over 2015. Andre tradere vurderer det samme. Det blir begrunnet med at relativt høye utgifter ikke lenger gjør lagring av olje regningssvarende.

Oljeprisene viste i april den største månedlige oppgangen siden 2009 ettersom den amerikanske produksjonen viste tegn på avmatning. Juni Brent prisen steg med over 20% i løpet av måneden til $66,93 per fat som høyeste etter å ha vært nede på nær $45 i januar. Amerikanske Nymex WTI steg med 25% i april. Antallet landrigger i arbeid (skifer) faller fortsatt i USA. Også andre vareslag viser oppgang.

Leder for verdens største uavhengige oljetrader, Vitol, uttalte nylig at oljeprisen nærmer seg bunnen. En grunn er at det tar lenger tid enn ventet før Iran er tilbake for fullt.

Problemer innen Brasils og Mexicos oljeindustri får konsekvenser for Singapores byggere av rigger. Keppel og Sembcorp har nytt godt av store riggordrer de siste årene. Nå har situasjonen blitt den at ikke bare svikter det med ny oppdrag, men eksisterende kontrakter kan bli reforhandlet. Begge selskapene har dessuten blitt beskyldt for betaling av bestikkelser i forbindelse med Petrobras skandalen. Det snakkes om at 30/50% av backlog ordreboken for verftene kan til slutt bli kansellert.

Det var selskapet Sete Brasil, et leasing selskap som var ansvarlig for levering av rigger til Petrobras, som plasserte store ordrer ved Singapore verftene, men har nå ikke betalt noe siden november. Keppel har rigg ordrer til verdi mer enn $5 mrd. i Brasil som ennå ikke er levert, og Sembcorp har kontrakter verd $5,6 mrd.

Mexikanske Pemex forsøker å reforhandle betingelsene på noen rigger og ber om reduksjon av allerede avtalte priser.

Keppel uttaler at en god ordrebok på $12,5 mrd. gir selskapet en ‘cushion’ til å kunne komme gjennom vanskelige tider.

Stålproduksjonen i verden viste negativ utvikling i mars med nedgang på 2,7% fra samme måned 2014. Kinas produksjon falt med 1,2%, Japans med 4,5% og EUs med 0,9%.

Data fra China Iron and Steel Association viser at stålproduksjonen i Kina falt med 1,7% år/år i første kvartal 2015. Totalen på like over 200 mill. tonn representerte det første 1. kvartals fallet år/år på over 20 år. Opp til 80 mill. tonn med stålkapasitet kan bli kuttet innen tre år. Det kan føre til nedgang i antall stålmøller i landet fra 500 til 300 innen 2018.

Containers. Spot ratene fra Shanghai til Europa falt med 2% fra uken før til $343 per teu, ifølge SCFI. Imidlertid Shanghai – Middelhavet ruten fremviste 44% økning til $684 per teu.

Det var også rateøkning på Stillehavsruten østgående fra Shanghai med 12% til $1783 per feu.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).