Siem kontraherer brønnintervensjonsskip for 2,5 milliarder
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Ikke før Siem Offshore Inc har bestilt fire plattformforsyningsskip i Polen til 1,3 milliarder kroner, slår den London-bosatte norske rederen til med en ny byggekontrakt ved Flensburger Shipyard i Tyskland. Denne gang bestiller han to store og høyavanserte brønnintervensjonsskip til 420 millioner dollar, eller tilsvarende 2,5 milliarder kroner.
Skipene bygges med basis i en langtidsavtale med det amerikanske selskapet Helix Energy Solutions Group, Inc. Skipene er bortleid til Helix på en fast avtale som går over syv år. Avtalen inneholder imidlertid opsjoner som, hvis de blir erklært, kan føre til 22 års beskjeftigelse av skipene.
Helix har på sin side sørget for beskjeftigelse på brasiliansk sokkel gjennom en avtale med Petrobras som går over fire år. Det er også opsjoner for videre leie av skipene. Petrobras skal benytte dem til brønnintervensjonsoppdrag i forbindelse med boring etter olje og gass utenfor landets kyster.
Det er store dimensjoner over de to skipene. – Hvert skip får en lengde på 158 meter og bredde på 31 meter, opplyser adm.dir. Terje Sørensen i Siem Offshore i Kristiansand, der hovedkontoret ligger og der skipene skal drives fra.
Ifølge Sørensen skal Siem Offshore finansiere prosjektet med en kombinasjon av pantelån og utstedelse av obligasjoner. Helix skal bekoste brønnintervensjonsutstyret og utrustningen av dette på skipet.
Det første skipet skal starte oppdraget for Petrobras i midten av 2016, mens skip nummer to er ferdig litt senere samme år. Terje Sørensen ser frem til samarbeidet med Helix og Petrobras.
Han fastslår at avtalen med Helix representerer et blinkskudd i satsingen rederiet gjør i Brasil. – Vi ser frem til ytterligere samarbeide med Helix i fremtidige operasjoner, sier Sørensen og peker på Siem Offshores solide posisjon på brasiliansk sokkel når det gjelder forsyningsskip.
Siem Offshore Inc skal stå for maritim drift og bemanning av skipene fra hovedkontoret i Kristiansand. Skipene er konstruert av Flensburger Shipyard for Siem Offshore med basis i design fra Salt Ship Design.