Regelverk for ankerhåndteringsfartøy
Sjøfartsdirektoratet gjennomførte en høringsrunde høsten 2009 om nytt regelverk for ankerhåndteringsfartøy. Direktoratet legger nå ut høringsmatrisen.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Høringsforslaget var basert på direktoratets gjennomgang av kommisjonsrapporten etter Bourbon Dolphin-ulykken og i tråd med de anbefalinger som direktoratet ga til Nærings- og handelsdepartementet. Direktoratet mottok til sammen 278 enkeltkommentarer fra høringsinstansene. Disse er sammenstilt kronologisk i matrisen etter høringsbrevets forskjellige punkter. Høringskommentarene knyttet til testing av vinsjer og nødutløsning av samme er endret i tråd med utfallet av møtet med næringen 20. januar 2011.
Høringen ble gjennomført for å gi direktoratet innspill til det regelverksforslag som Norge vil fremme som forslag til internasjonalt regelverk for offshorefartøy som driver med ankerhåndtering, tauing, sleping og ”stern lifting”.
IMOs sjøsikkerhetskomité (MSC) besluttet i desember 2010, etter forslag fra Norge, at den underkomiteen som har ekspertise på området (SLF) skal starte arbeidet med ”Amendments to the International Code on Intact Stability, 2008” når komiteen møtes i januar 2012.
Norge har fått gjennomslag for at dette arbeidet er viktig; se lenke til pressemelding 3. desember 2010. Med basis i Sjøfartsdirektoratets høringsbrev av 5. oktober 2009, og innspill fra høringsinstansene, vil det i denne omgang bli utarbeidet et detaljert og konkret forslag til nye stabilitetsregler for til offshorefartøy som driver ankerhåndtering, tauing, sleping og ”stern lifting”.
Les hele denne pressemeldingen her
Se også: Full støtte til norsk forslag om ankerhåndteringsfartøy