Boreal velger Fiskerstrand
Boreal Transport Nord AS har bestilt tre nye bilferjer fra Fiskerstrand BLRT AS ved Ålesund. Ferjene skal leveres høsten 2013, og settes inn i tre ulike ferjesamband på Helgelandskysten i Nordland ; Stokkvågen – Lovund, Stokkvågen – Træna og Flostad- Søvik, fra 1. januar 2014.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Det er Nordland fylkeskommune som er oppdragsgiver for sambandene, mens Boreal Transport Nord er operatør. Med de nye ferjene vil operatøren ha i alt seks ferjer på fire ulike strekninger i dette området i Nordland. I avtalen ligger det også inne opsjon på en fjerde ferje.
- Ferjekontraktene var gjenstand for internasjonal konkurranse, og at vi nå kan signere en kontrakt med Fiskerstrand forteller at norsk industri er konkurransedyktig. For oss er det en helhetsvurdering som ligger bak valget av verft. I tillegg til pris er det viktig med leveringssikkerhet og ikke minst erfaring. Fiskerstrand har levert ca 30 ferjer, sier konsernsjef Kjetil Førsvoll, styreleder i Boreal Transport Nord AS om valget av verft.
- Dette er vår første kontrakt med Boreal, som vi ser på som en ny og svært spennende transportaktør i Norge, sier direktør Rolf Fiskerstrand ved Fiskerstrand BLRT AS.
- Vi er stolte og glade over at vi lyktes i denne sterke internasjonale konkurransen. Vi ser på dette som en bekreftelse på at vi er en sterk, europeisk leverandør på design og bygging av ferjer, sier Rolf Fiskerstrand.
Kontrakten ble undertegnet i Stavanger, hvor Boreal Transport Norge har sitt hovedkontor, tirsdag 27. mars. Skrogene vil bli bygget i utlandet og slepes deretter til Fiskerstrand sitt verft på Fiskarstranda på Sunnmøre for utrustning og ferdigstilling.
Nybyggene fører til at kapasiteten på sambandene øker. Hver av de nye ferjene har plass til 50 personbilenheter, og til 249 personer. Det betyr at kapasiteten på de aktuelle sambandene økes betydelig. For både Flostad – Søvik og for Stokkvågen – Lovund snakker vi om en dobling, sier prosjektleder i Boreal, Bjørn Arne Bjerke. Utslippsvennlige dieselmotorer i kombinasjon med skrogformen gjør at de nye ferjene blir betydelig mer miljøvennlige enn dagens. To av ferjene får en lukket konstruksjon med sikte på drift i farvannsområde C, mens den tredje bygges åpen for drift i farvannsområde D.
Kontrakten har en verdi i størrelsesorden 400 – 500 millioner kroner.