Bygger første prototype av personalbåt for havbruk
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Av: Linn Therese Skår Hosteland, kyst.no
Bømlo Skipsservice startet nylig byggingen av en helt ny type aluminiumsbåt, beregnet for å frakte folk til og fra oppdrettsanlegg. – Dette er første gang vi bygger en slik type båt, forteller daglig leder Ole Kristian Nilsen, som legger til at hele 85 % av verftets virksomhet er relatert til havbruk.
Nilsen opplyser til kyst.no at båten er utviklet på interesse fra havbruksnæringen.
– Tidligere har vi bygget 15 meter arbeidsbåter for næringen, men dette er en personalbåt og det har vi ikke hatt før, sier han.
Personalbåten blir 35 fot med en bredde 3,6 meter. Styrehus blir montert på gummidempere for å redusere vibrasjon og støy. Det skal også installeres Yanmar 6LY440 (440 HK) motor og Hamilton vannjet på det første bygget.
– Vi velger å bruke aliminium da det er et bra og lett materiale, så skal båten gå fort. Toppfart er estimert til 32 knop, sier Nilsen.
Det blir også montert 1 tonns kapstan på styrbord side aktenfor sideport, og D-fendere på skutesidene.
– Båttypen er beregnet på å frakte folk til og fra oppdrettsanlegg, og skal tåle kommersielt bruk og værforholdene vi opplever.
(saken fortsetter under videoen)
– Knalltøff konkurranse
Verftet lokalisert på Langevåg i Bømlo har eksistert siden 60- tallet, og har tradisjonelt hatt hovedgesjeften innen skipsreperasjoner, samt småbåtservice i privatmarkedet. I dag er cirka 85 % av virksomheten relatert til havbruksnæringen.
– Vi har både lokale og nasjonale kunder innen havbruk i Norge. Også globalt i Skottland og Canada, forteller Nilsen, og legger til at de for de utenlandske kundene i hovedsak har utført arbeid på innstallering av mekaniske avlusere.
– Vi har i hovedsak installert Thermolicere fra Steinsvik på båter og flåter, men det går mest i båter nå, legger han til.
Nilsen forteller om hard konkurranse i markedet.
– Konkurransen er knalltøff når alle som har vært i oljen skal inn i oppdrett, sier han.
– Vi velger likevel å utvikle nye båttyper for havbruk da vi stadig må utvikle oss, legger han til.