16.03.2015 Nyheter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Boa Offshore kontraherer et IMR skip ved Noryards til pris ca. NOK 700 mill. og levering 1. kvartal 2017. Rederiet har sikret seg opsjoner for ytterligere to skip. Design av skipet er et samarbeid mellom rederi og verft. Skroget bygges i Tyrkia ved Tersan og ventes ankomme Fosen medio 2016.

Statoil (U.K.) Limited har tildelt Sentinel Marine Limited kontrakt for et nytt beredskaps- og redningsfartøy (ERRV) som driftsstøtte for Mariner-feltet på britisk sokkel. Sentinel Marine er et Aberdeen-basert selskap som eier og driver støttefartøyer i olje- og gassindustrien. Det nye 65 meter lange skipet, som får navnet Mariner Sentinel, vil bli skreddersydd for Statoil og skal sikre beredskapsdekning, oljevernberedskap og tankskipstøtte for Mariner-feltet. ERRV-kontrakten har en fast varighet på fem år med oppstart juli 2016, og har også 5x1 års opsjoner. Mariner Sentinel ventes levert i begynnelsen av 2017. Fra sommeren 2016 og fram til det nye fartøyet er klart for drift vil et annet beredskapsfartøy fra Sentinel Marine sørge for beredskapsdekning på Mariner. Statoil er operatør for Mariner-feltet med 65,11% eierandel.

Intern deal. BW Offshore har solgt VLCCen BW Opal 320.000 dwt bygget 2012 for $85,5 mill. til BW Group. Transaksjonen er gjort basert på uavhengige prisvurderinger og teknisk inspeksjon av skipet. Avtalene inneholder en opsjon for BW Offshore til gjenkjøp av skipet som gjelder frem til 1. kvartal 2017. BW Group eier 49.75% i BW Offshore

World Wide Supply melder om gjennomsnittlig utnyttelsesgrad i februar på 94,67% og gjennomsnittlig dagrate på NOK 157.300.

Electromagnetic Geoservices har inngått en data licensing avtale med et oljeselskap for fremskaffelse av 3D EM data fra EMGS’ multi-client data library Barentshavet. Avtalen er verd ca. $3 mill.

Eksporten av fersk oppdrettslaks i uke-10 var 15.920 tonn (16.173 tonn uken før) til pris kr. 41,14 (39,10) per kg. Prisen i uke 10 i fjor var 44,10.

Etter oljeprisfallet har det vært mye snakk om contango for oljemarkedet (høyere pris frem i tid enn spot markedet). Det har vært spekulasjoner om at dette ville oljeselskapene og -traderne dra nytte av ved å befrakte inn tankskip for lagring av olje for så å selge lasten på et senere tidspunkt. Men etter en aktiv start, har interessen for flytende lagring dabbet av, - kanskje fordi contango kurven ikke ble bratt nok til å berettige lagringsutgiftene. Og, ifølge noen er det nå billigere å lagre olje på land.

International Energy Agency øker anslaget for global olje etterspørsel for 2015 med 75.000 fat/dag til 93,5 mill. f/d. Trenden i USA og Europa styrker seg, mens det motsatte er tilfellet med Kina. Oljemarkedet står overfor ‘exceptional uncertainty’, ifølge IEA.

Færre ordrer for offshore rigger og skip fører til bekymring hos de tre største skipsverftene i Sør-Korea; Hyundai HI, Samsung og Daewoo. Ordreboken var tilfredsstillende lenge, men fallende oljepriser førte til nedskjæringer på utgiftssiden for kundene. Den beste perioden for verftene var 2012-13. Nye ordrer til Hyundai var i 2014 kun 67% av målet på $29,6 mrd. Samsung er imidlertid verftet med lavest ordrebok av de tre.

Kinas økonomi svekket seg betydelig i årets to første måneder, raskeste nedgang siden 2008-09, og det fryktes at dette vil underminere den globale veksten. Industriproduksjonen steg med ‘bare’ 6,8% i perioden januar-februar fra samme periode i fjor. Bortsett fra nevnte periode, må man tilbake til 1995 for å finne sammenligning, ifølge Goldman Sachs. Nedgang i Kinas etterspørsel er en av de viktigste årsakene til fallende varepriser. Det synes derfor som om perioden med to-sifret vekst som startet sent på 1970-tallet, kan være over.

Verdens største gruveselskaper mener at ‘alt er bra’ i Kina for stålproduksjonen, men noen analytikere er uenig i dette. UBS har kuttet anslagene for vekst i stålproduksjonen i landet over de neste fem årene til 0% fra tidligere 1,4% p.å. BHP Billiton og Rio Tinto forventer imidlertid at produksjonen i Kina skal fortsette å vokse det neste tiåret før den når et platå. Så får man huske at disse har egeninteresse med sin enorme produksjonsvekst innen jernmalm. Kinas stålindustri står for ca. 70% av sjøgående jernmalm transport.

Kinas import av jernmalm for perioden januar – februar (for riktig sammenligning med året før siden nyttår på forskjellig tidspunkter) viste nedgang på 1,6 mill. tonn til 148,5 mill. tonn. Kullimporten falt betydelig med 26,7 mill. tonn til 32 m. tonn for samme perioden. Kontrasten er at eksporten av stål økte med 6,5 m tonn i jan-feb til 18,1 m tonn.

Skal Kina bygge nytt hangarskip? Ifølge The People’s Daily kan det bli en realitet og bygging nord i landet, i Dalian området. Militærledelsen har holdt dette hemmelig frem til nå, men en uavhengig sikkerhetsanalytiker sier at dette har vært en slags åpen hemmelighet. Kinas forsvarsbudsjett skal økes med 10% også i år, til tross for trangere økonomiske tider.

Kinesiske banker utstedte nye lån i februar som viste økning på 58% fra samme måned i fjor – det nest høyeste tallet noen gang for februar, ifølge National Bureau of Statistics. Lokale styresmakter i landet har økt gjelden enormt, og i stor grad er disse lånene utenfor de offisielle regnskapene. Myndighetene engster seg for den økonomiske faren. Eksperter mener at bruk av økonomiske midler på infrastruktur er avgjørende for å kunne opprettholde landets vekst i år. Kina har kuttet renten to ganger siden november

Spot ratene for containers fra Far East til Europa falt til laveste på fire måneder. Ifølge SCFI er raten fra Shanghai til Europa $708 per teu etter gjennomsnitt på $1.172 per teu i 2014.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).