Kontrakten som ble signert, er den tredje Boa-avtalen for Noryards, etter Boa Bison som gikk av stabelen på Noryards Fosen i fjor og Boa Jarl som for tiden er under bygging samme sted. Arkivfoto.

Noryards og Boa Offshore inngår kontrakt på 700 millioner

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Noryards AS har i dag inngått kontrakt med rederiet BOA i Trondheim om bygging av et avansert og miljøvennlig IMR (Inspection Maintenance and Repair) offshorefartøy. 

Kontraktsverdien er på rundt 700 millioner kroner. I tillegg er det signert en opsjonsavtale for bygging av ytterligere to offshorefartøy. Noryards står for design, bygging og utrustning av det avanserte IMR fartøyet. Skipet er designet av Noryards designavdeling ved Noryards Fosen, men dette har skjedd i et nært samarbeid med BOA for å sikre at fartøyet tilfredsstiller BOA’S krav.

Nybygget vil bli et av de mest energieffektive fartøy i sitt slag, med optimalisert skrogutforming for å sikre operasjonell effektivitet og energieffektiv fremdrift og dermed lavt drivstofforbruk og lavere utslipp (av klimagasser og skadelige partikler). Noryards har gjennom verftene i gruppen, Noryards Fosen og Noryards BMV lang fartstid med bygging av avanserte offshorefartøy.

– Et IMR fartøy må kunne gjennomføre krevende operasjoner under varierte og tidvis svært vanskelige forhold. Derfor stiller vi strenge krav både til fartøyets effektivitet og til effektiv forflytning til neste oppdrag. Det stilles høye krav til fartøyets kvalitet, kostnadseffektiv drift og ikke minst til sikkerhet. Gjennom samarbeidet med Noryards har vi sammen utviklet et fartøy som vi forventer vil være et effektivt fartøy på alle måter. Vi føler oss sikre på at Noryards er den rette til å lose dette kompliserte byggeprosjektet trygt i havn, sier Helge Kvalvik, administrerende direktør for Boa Offshore.

Det 108 meter lange og 24 meter brede fartøyet får et imponerende ledig dekksareal i forhold til totalstørrelsen. Skipet blir utstyrt med moderne mannskaps fasiliteter som også vil bidra til en mer effektiv og sikker gjennomføring av operasjoner.

Tredje Boa-ordre på rad

Kontrakten som ble signert i dag, er den tredje Boa-avtalen for Noryards, etter Boa Bison som gikk av stabelen på Noryards Fosen i fjor og Boa Jarl som for tiden er under bygging samme sted.

– Gode og langsiktige relasjoner til nøkkelkunder er alfa og omega for oss, og jeg er svært glad for at vi har utviklet et svært godt samarbeid med nøkkelpersonell og ledelsen i Boa Offshore. Avtalen som ble inngått i dag forsterker vår posisjon som en ledende leverandør av avanserte offshorefartøy,» sier Ivar Hanson, konsernsjef i Noryards.

– I en tid hvor et er lengre mellom nybyggings kontraktene er det spesielt viktig å få oppdraget med byggingen av det nye skipet. Dette er av svært stor betydning for ansatte, underleverandører og næringslivet forøvrig på Fosen, sier Anders Straumsheim, verftsdirektør ved Noryards Fosen.

Nybygget skal etter planen være ferdigstilt i løpet av første kvartal 2017. Arbeidene med planlegging, konstruksjon og innkjøp er allerede godt i gang. Skroget bygges hos en av Noryards’ anerkjente underleverandører i Tyrkia, skrogverftet Tersan og vil ankomme Noryards Fosen for utrustning medio 2016.