03.08.2015 Nyheter.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Subsea 7 S.A. annonserte en BP/DEA kontrakt til verdi ca. $500 mill. for utvikling av Taurus og Libra subsea feltene offshore Alexandria, Egypt. Dette er første fase i Egypts West Nile Delta prosjekt. Offshore installasjonene skal oppstartes i 2. h. 2016 med rørleggingsfartøyet Seven Borealis og konstruksjonsskipet Seven Arctic.
Nordic American Tankers Limited opplyser at selskapet har ervervet to far East-bygde Suezmax tankskip med snittalder fem år til total pris ca. $122 mill. Skipene skal overtas i sept/okt i år.
Vard Holdings Limiteds ordrebokverdi var NOK 13,92 mrd. ved utgangen av 2. kvartal 2015. Dette er 10,9% lavere enn foregående kvartal og 35,6% lavere enn for ett år siden. Ordreboken består av 29 skip.
Gruppens driftsresultat ble minus NOK 21 mill. for 2. kvartal og minus 12 mill. for første halvår. Aktiviteten har avtatt i både Norge og Romania med sviktende ordreinngang. Seks skip er levert fra gruppens verft i Europa i 1. halvår.
Awilco Drilling PLC og Hess Limited er blitt enige om å frigi WilHunter (Enhanced Pacesetter semi-submersible) tidligere enn 1. desember 2015 pga vellykket fullførelse av decommissioning programmet. Avtalen gir ingen negative finansielle konsekvenser. WilHunter er nå i Invergordon og markedsføres aktivt.
Prosafes flåteutnyttelsesgrad i 2. kvartal 2015 var på 58%. Regalia, Safe Astoria, Safe Regency, Safe Lancia og Safe Hibernia var fullt utnyttet i perioden. Conversion prosjektet for Safe Scandinavia til Tender Support Vessel ved Westcon erfarer videre forsinkelser, og oppstart for Statoil kontrakten er forventet i 4. kvartal 2015. De totale kapitalutgiftene for 2015 ventes øke med 5/10% fra det som er tidligere er opplyst.
Boa PSV AS, 100% BOA Offshore group datterselskap, har kansellert to skipsbygningskontrakter for MPSV’er med Nantong Mindge Heavy Industry. Dette skal medføre tilbakebetaling av innbetalte beløp, og det vil bli krevd utbetaling av refund garantier fra verftets banker dersom ikke verftet betaler innen 30 virkedager.
Eksporten av fersk oppdrettslaks i uke-30 var 15.267 tonn (14.930 tonn uken før) til pris kr. 46,23 (44,80) per kg.
Ifølge Clarksons Research hadde 518 nybygningskontrakter blitt rapportert i 2015 per midten av juli. Det er en nedgang på 53% omregnet til årlig basis fra 2014. Bulkers og offshore segmentene er særlig rammet med nedgang på 86% hhv. 62% år/år. Derimot har det vært stor aktivitet for tankskip.
12 måneders netto flåtevekst per slutten av juli viser 2,9% økning for bulk carriers (2,7% per juni) og 2,8% for tankskip (2,6% i juni).
Resirkulering har gått unna i forrykende tempo for bulkers i første halvår, men dabbet kraftig av i juli. Likevel viser 12-måneders tallet hele 28,1 mill. dwt mot rekorden på 33,3 mill. dwt fra 1/2013. Tankrederiene synes derimot svært motvillig til å kvitte seg med skip, og 12-måneders veksten per slutten av juli er på kun 4,7 mill. dwt – laveste tall på seks år.
For mye olje holder prisene nede. West Texas Intermediate prisen falt med 20% i juli til $47,35 per fat, det største månedsfallet siden oktober 2008. Brent prisen falt med 17% til $52,50 per fat. Opec produsenter som Saudi Arabia og Irak pumper på rekordnivåer, og markedet venter på at mer iransk olje kommer på markedet.
Andre kvartal 2015 viste det verste kvartalsresultatet siden 2009 for ExxonMobil, mens Chevron skrev ned $2,2 mrd. innen produksjon og letevirksomhet. Samtidig holder skiferoljeprodusentene stand i langt større grad enn mange forventet. Chevron resultatet falt med 90%. Følgelig falt aksjeverdiene fredag med 4,5% for begge selskapene.
Eksporten av råolje fra sørlige Irak økte til rekordmessige 3,06 mill. fat/dag i juli, opp fra gjennomsnittet i første kvartal på 2,7 mfd. Forbedring av lagerkapasiteten i Basrah har forbedret logistikken.
USAs import av råolje øker igjen med gjennomsnitt på 5,3 mbd i de 4 ukene frem til midten av juli. Dette er opp fra 4,0 mbd i juni. Importen hittil i år er i snitt på 4,3 mbd som er 10% lavere enn for samme periode i 2014.
Det anslås at verdens største energigrupper, inkludert BP, Shell og Chevron har utsatt eller skrinlagt $200 mrd. i nye prosjekter i anstrengelsene på å kutte kostnader.
Gazproms gassproduksjon ligger an til å bli den laveste siden Sovjet tiden. Produksjonen falt med 13% i første halvår fra samme periode i fjor. Anslaget for hele 2015 er blitt revidert til fall på 6,7%, - dramatisk forandring fra forrige anslag. Salget til Europa falt med 6,2% i første halvår. Russlands andel av det ukrainske markedet har falt fra 74% i 2014 til 37% i f.h. 2015.
Hjelper ikke befraktningsmarkedet. ESNAAD Abu Dhabi skal ha kontrahert ni -9- AHTS fartøyer ved Sinopacific Zhejiang for levering i perioden januar – desember 2017.
En annen kontrakt som offentliggjøres nå, er Heerema Marines ordre for et semi-submersible heavy lift ved Jurong Shipyard for levering i desember 2018 til pris en milliard US dollars. Ifølge opplysninger fra mars i år blir skipet utstyrt med to kraner med løftekapasitet 10.000 tonn. Kranene skal leveres av Huisman med formål blant annet installasjon og fjerning av offshore fasiliteter. Med dimensjoner 214 x 97,5 m blir dette verdens største kran-fartøy.
Verdens stålproduksjon falt med 2,4% i juni fra samme måned 2014. Produksjonen i første halvår falt med 2% år/år, mens Asias var 1,5% lavere (Kina ned med 0,8%). Det er verd å merkes seg at Japans stålproduksjon falt med hele 6,2% i juni år/år, mens EUs steg med 1,7% drevet av Tyskland som økte med 5,8%. (Italia, Frankrike og Spania viste alle negative tall).
Kinas import av jernmalm var 75 mill. tonn i juni, hvilket er 1,1% lavere enn samme måned i fjor. Landets stålproduksjon falt med 1,3% år/år i 1. halvår 2015. Kinas kullimport falt med 38% år/år i samme periode.
Valemax typen (verdens største bulkskip) sagaen. Nå har ‘Sohar Max’ som det første av disse skipene endelig losset en full last med jernmalm i Kina, nærmere bestemt i Dongjiakou i Nord-Kina. Skipet stakk hele 23 m dypt ved ankomsten. Lasten ble tatt ombord i Ponta Da Madeira 2-4 juni, og skipet seilte direkte til Dongjiakou uten den vanlig lektringen i Filippinene. Frem til februar i år hadde ikke ‘fully-laden’ Valemaxes tillatelse til å dokke i kinesiske havner.
Containerskip time charter rater. Raten for 2750 teu gearless typen for ett år har falt til ca. $11.000 per dag i løpet av sommeren. Dette er likevel betydelig over gjennomsnittet for 2014. Panamax sektoren viser ett års raten for 4400 teu størrelse skip på ca. $15.000 per dag. For 1000 teu geared containerskip ligger nivået på ca. $8.200 per dag, - en liten nedgang fra juni, men 28% høyere enn snittet for 2014.
Det ble transportert 1,5 mill. tonn gods i containere til og fra de største norske havnene i løpet av 1. kvartal 2015. Det er en økning på 2,7% sammenlignet med samme kvartal i 2014. I alt ble det håndtert 198.700 teu, og 139.700 av disse var med last. (SSB).
Prøveturene av den nye Suez-kanalen ble utført 25. juli av seks containerskip hvorav ett Bahrein skip med last fra Saudi Arabia til Italia. Halvparten navigerte nordgående og de andre tre sørgående rute. Den offisielle åpningen av den nye 72 km lange kanalen finner sted nå i august. Bahrein skipet eies av United Arab Shipping Company og har lengde på 306 m. Transit tiden var 2 dager.
Petrobras skandalen har kommet til Marcelo Odebrecht som ble satt i fengsel denne uken beskyldt for å ha bedratt Petrobras for US$1,9 mrd. Han er den foreløpig siste av av Brasils elite som er blitt trukket inn i korrupsjonsskandalen. Odebrecht er Latin Amerikas største konstruksjonsselskap som opererer i 23 land med 180.000 ansatte. Landets forrige president, Lula da Silva, blir etterforsket separat for å ha hjulpet Odebrecht med å vinne internasjonale kontrakter.
‘Crunch time’ nærmer seg for HSH Nordbank når myndighetene i Brussel og Tyskland skal avgjøre hva som skal gjøres med bankens store utlån. Etter seks år med restrukturering er bankens utlån for det som beskrives som ‘ikke kjernevirksomhet’ euro 36,2 mrd. hvorav euro 9,7 mrd. er shipping lån. I alt sitter banken med ca. euro 15,9 mrd. med ‘non-performing’ lån. I 2009 ble banken reddet av by delstatene Hamburg og Schleswig-Holstein, som nå er eier av 85% av HSH Nordbank.
zachs@skipsrevyen.no
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).