Fire nye PSVer fra Ulstein Verft
Tro på markedet, sammen med svært gode tilbakemeldinger fra skip nummer én i arbeid, gjør at Blue Ship Invest satser videre og tinger fire nye forsyningsfartøyer av designtypen Ulstein PX121 ved Ulstein Verft. Alle er planlagt for levering i 2013.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Investeringsselskapet Blue Ship Invest fIkk sitt første skip, “Blue Fighter”, fra Ulstein Verft i januar, og får overlevert skip nummer to i tredje kvartal.
– “Blue Fighter” har vært i arbeid for oljeselskapet Apache i flere måneder, og vi har fått svært gode tilbakemeldinger fra Remøy Shipping som drifter skipet for oss. Tilbakemeldingene, sammen med utviklingen innen PSV-markedet, gjør at vi nå kontraherer en serie på fire nye PSV-er fra Ulstein Verft, sier konsernsjef Gunvor Ulstein i Ulstein Group.
Gunvor Ulstein legg til at mens Ulstein Group sin ekspertise ligger i design, systemløsninger og konstruksjon av skip, så er drifting av skip utenfor satsingsområdet til konsernet. – Vi vil få i stand drifting av skipene, men jeg understreker at alle seks skipene er til salgs, sier hun.
Gode karakteristikker
Skip nummer én, “Blue Fighter”, har fått følgende karakteristikk av kaptein Inge Gjelsten: – Jeg har arbeidet på mange nye skip, men dette er det absolutt beste. Et slikt type fartøy er mitt førstevalg for Nordsjøen. Skipet utmerker seg ved å være effektivt og komfortabelt under alle værforhold. Vind og sjø har liten innverkning på fremdriften sammenlignet med konvensjonelle PSVer. Vi kan sammenligne dette direkte når vi sammen med andre går ut til oljefeltene. Under samme værforhold og 3-5 meter møtende sjø innenfor 30 grader på baugen, kan skipet vårt lett holde en fart på 12-13 knop uten at komforten ombord går ned, mens de andre skipene må redusere farten til 7-8 knop. Den høyere farten er et resultat av “X-Bow-effekten”. I tillegg oppfører “Blue Fighter” seg svært bra med sjø og vind fra siden, som følge av stabilitetstankene sin plassering.
PX121 er et mellomstort plattform forsyningsfartøy. Det har en lengde på 83,4 meter, bredde på 18 meter, et dekksareal på 875 kvadratmeter og en lastekapasitet på 4.200 dødvekttonn. Fartøyet har en maksimumsfart på omtrent 15 knop og lugarkapasitet for 24 personer.
Effektivitet og fleksibilitet har vært i fokus under utviklingen av denne designtypen. Skipet er tilpasset behovene for dypere og lengre borehull og operasjoner lengre fra land. I tillegg til tanker for drivstoff, ferskvann og borevæsker, har skipet fire tanker for brannfarlige væsker. Fartøyet er utstyrt med DP-klasse II, og oppfyller DNV sine krav til notasjonene Clean Design og ICE-C. Skipet har også katalysatorrensesystem på alle fire hovudmotorer.