"Island-Navigator" - En spektakulær og flott kontrahering

Norske rederier har bestilt nybygg for over 10 mrd. hittil i år

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det bestilles fremdeles mye offshore-relatert tonnasje, men vanlige handelsskip viser en økende andel av totalen. Det dreier seg vesentlig om gasstankskip, kjemikalietankere og tørrbulkskip. I alt har norske rederier inntil medio februar 2014 bestilt skip for anslagsvis 10,2 milliarder kroner. Tar vi også med noen kontrakter på tampen av fjoråret passerer verdien 16 milliarder, viser tall Skipsrevyen har innhentet.

Skipsrevyen tar forbehold om at det i tillegg kan være kontrakter som er inngått i år, men som ikke er offentliggjort. Shippingjournalist Bjørn Segrov i Dagens Næringsliv (DN) som følger markedet nøye, ser en tendens til at rederier nå kommer på banen med mer tradisjonell tonnasje innen gasstransport, kjemikalietank, produkttank og tørrbulk.

– Så norske rederier er ikke lenger bare offshore-rettet?

– Offshore serviceskipsrederiene har vokst kraftig og utgjør en økende del av den norske utenriksflåten, svarer Segrov. – Ved halvårsskiftet ifjor var 654 skip – 37 prosent av den totale utenriksflåten på 1773 fartøyer – beskjeftiget i oljesektoren. 597 av disse var offshore serviceskip, det vil si plattformforsynings-, ankerhåndterings-, seismikk- og subseabåter. Men norske rederier har fortsatt sterke markedsposisjoner i avanserte, industrialiserte segmenter som bilfrakt, kjemikalie- og gasstransport og til dels også i det såkalte ”open hatch” tørrlastsegmentet.

– Hva skyldes den nye interessen for vanlige deepsea-skip?

– Fraktmarkedene er gradvis blitt bedre, og fraktrater og skipsverdier har økt. Gradvis virker det jo som om verden kommer til hektene igjen etter finanskrisen og at så vel verdensøkonomien som industriproduksjonen er i en positiv utvikling. Spesielt for rederier som driver industrishipping er det naturlig å bestille nybygg som et ledd i flåtefornyelsen. Selv om nybyggingsprisene har steget siden de bunnet ut i 2012, er de fortsatt relativt lave, spesielt hvis man sammenligner med hva verftene forlangte i 2007 og 2008. Størrelsen på nybyggingsordreboken skyldes jo ellers ikke bare rederiene og de etablerte spillerne i skipsfartsmarkedet; nye, finansielle aktører har vært svært aktive og står bak mange av ordrene. Spesielt i fjor så vi en betydelig kapitalstrøm inn i shipping fra forskjellige typer investeringsfond.

– Skal rederne og andre kapitalinteresser igjen drepe markedet med å overkontrahere skip det ikke er bruk for?

– Overkontrahering er ikke noe nytt fenomen, poengterer Bjørn Segrov. – I oppgangstider har mange rederier alltid benyttet muligheten til å plassere nye, store bestillinger på skipsverftene. Og det er jo ikke bare de etablerte rederibedriftene som tar posisjoner i nybyggingsmarkedet. Høsten 2009 markerte Rederiforbundet sitt 100-års-jubileum og hadde blant andre invitert skipsreder Fred. Olsen som en av foredragsholderne. Han benyttet anledningen til å ta et oppgjør med rederstanden, og avla også en visitt hos nye, finansielle aktører. Han sa at det samme har skjedd hver gang vi har hatt gode tider; det bestilles altfor mange nybygg. - Det er helt forferdelig. Kan de da ikke lære, sa Fred. Olsen for fire og et halvt år siden.

– De siste månedene har flere benyttet anledningen til påny å advare mot faren for at det nok en gang skal bestilles for mange nybygg. DNBs shippingbanksjef Kristin H. Holth, DNV GL Group-sjefen Henrik O. Madsen og Stolt-Nielsen-sjefen Niels G. Stolt-Nielsen har alle uttrykt  bekymring.

Det er blitt veldig enkelt å hente kapital til nybyggingsprosjekter. Ifølge Stolt-Nielsen er det blitt sånn at nær sagt hvem som helst kan gå ut og kontrahere skip. Han er redd for at vi kan havne i en situasjon der omfanget av nybyggingsordrer fører oss inn i en ny shippingkrise før den gamle egentlig er helt over. Stolt-Nielsen mener det som skjer nesten er usunt. I et intervju med DN nylig sa han at det faktisk er sånn at han håper at finansmarkedet roer seg ned slik at tilgangen på egenkapital til shippingsektoren bremses.

– Han er naturligvis opptatt av sin egen virksomhet og frykter en byggeboom for kjemikalietankskip. Men han har rett i at det er mange nye aktører på banen nå, og at mye kapital åpenbart trekkes mot shipping. Det beste som kan skje ville være om en del av disse midlene isteden kunne settes inn i eksisterende skip, forteller Segrov. – Vi har sett flere eksempler på at private equity- og andre typer hedge- og investeringsfond kjøper seg inn på gjeldssiden i rederier gjennom å overta gjelden som bankene har sittet på. I neste omgang har fondene omgjort deler av gjelden til egenkapital. Det har skjedd i flere børsnoterte amerikanske rederier, og kanskje vil det samme bli resultatet i Eitzen Chemical.

Detaljbildet

Det er i første rekke  rederier på Vestlandet som nå benytter billige byggepriser til å bestille nye skip. Det er typiske driftsorienterte rederier som nå viser muskler. De fleste av dem er aktører i kjemikalietankfarten.

London-bosatte Marianne Odfjell har gjennom Larine-stiftelsen der hun er begunstiget, bestilt to produkttankskip på 74.500 dødvekt-tonn hver. De skal eies av Larine Tankers, men drives gjennom broren Johan Odvar Odfjells JO Tankers AS i Bergen. Skipene skal både drives teknisk og befraktningsmessig fra Bergen, og får NIS-registrering med Bergen som hjemmehavn. Totalprisen blir anslått til mellom 500 og 600 millioner kroner. Skipene bygges ved New Times Shipbuilding i Kina. To tilsvarende skip ble levert til JO Tankers i 2013.

Bjarne Rieber-familien i Bergen har bestilt en 19.900 dødvekt-tonns kjemikalietanker for operasjon i Hansa Tankers AS i Bergen der familien eier 50 prosent av aksjene. Til sammen har Rieber fire slike søsterskip i ordre ved Fukuoka-verftet i Japan, samt flere opsjoner på tilsvarende skip. Pris er angitt til noe over 200 millioner kroner.

Stream Tankers AS i Bergen har bestilt to tilsvarende skip i Japan til i overkant av 400 millioner kroner. Bak Stream Tankers står Utkilen AS i Bergen med 60 prosent, EGD Shipping AS i Bergen med 35 prosent og Bjørn Sjaastad, Bergen som er styreformann i Utkilen AS med fem prosent.

Det børsnoterte Stavanger-rederiet Solvang ASA (25 prosent eierandel) med partnere har bestilt en LPG-carrier med 60.000 kubikkmeter lastekapasitet ved Hyundai i Sør-Korea, og har nå tre slike skip i ordre ved verftet. Levering av den siste er satt til 3. kvartal 2015.

Oslorederiet Torvald Klaveness har bestilt to kombinasjonsskip på 80.500 dwt. hver for transport av mellom annet alumina og kaustisk soda, en trade rederiet har mange års erfaringer med. Skipenes bygges ved Zhejiang OuHua-gruppen i Kina. Levering er satt til andre og tredje kvartal 2016. Rederiet har også opsjoner for tilsvarende skip. Det er ventet at rederiet tar partnere med på eiersiden i skipene.

I tillegg har Oslo-rederiet erklært opsjon på to konvensjonelle bulkskip i 82.000 dwt-størrelsen ved det kinesiske verftet Jiangsu Yangzijiang. Skipene skal eis i fellesskap mellom Torvald Klaveness-gruppen og fondsforvaltningselskapet Tufton Oceanic. De to partnerne har nå seks slike søsterskip i ordre.

De fire skipene kommer på til sammen mellom 450 og 500 millioner kroner.

Også industrikonsernet Yara i Oslo har kastet seg på kontraheringsbølgen. Etter at gjødselsprodusenten for en del år siden solgte ut hele flåten til BW Gas, er det nå bestilt nye gasstankere.   Ved Hyundai Mipo-verftet i Sør-Korea er det bestilt to 38.000 kubikkmeter for levering i 2016. Skipene skal frakte råstoffet  ammoniakk som benyttes til gjødselsproduksjonen i konsernet. Prisen er satt til vel 310 millioner kroner pr. skip. Kontrakten ble undertegnet mot slutten av desember i fjor.

I januar i år fulgte Yara opp med å bestille tre 20.600 kubikkmeter halvt nedkjølte gasstankere ved samme verft i Sør-Korea. Prisen ligger på 51 millioner dollar pr. skip. Totalt betyr det at Yara har bestilt nye gasstankere for 1,57 milliarder kroner.

Ulstein Verft i Ulsteinvik sør for Ålesund skal bygge to plattformforsyningsskip for Nordic American Offshore Ltd. som ledes fra Sandefjord. Prisen er anslått totalt til 550 millioner kroner.

Fosnavåg-rederen Stig Remøy har gjennom sitt rederi Olympic Shipping bestilt et subseaskip ved Kleven-verftet i Ulsteinvik til rundt 400 millioner kroner. Det skal leveres i mars 2015. Samme rederi får 30. mars i år levert et konstruksjonsskip fra samme verft.

Island Offshore i Ulsteinvik har bestilt en 169 meter lang kjempe av et offshorefartøy ved det japanske Kawasaki Heavy Industries til halvannen milliarder kroner. Skipet bygges for å kunne utføre subseaoperasjoner og topphullsboring, men kan tilpasses til brønnsimuleringsoppdrag. Levering er satt til våren 2017.

Island Offshore bestilte gjennom Island Ventures II LLC mot slutten av fjoråret også et 150 meter langt subsea konstruksjonsskip ved Ulstein Verft til en verdi av 1,1 milliarder kroner. Her er Island Offshore sin amerikanske partner Edison Choust med. Nybygget kan arbeide ned til 3000 meters vanndyp og har to 400 tonns offshorekraner. Skipet skal leveres om knappe to år.

I tillegg har Island Offshore mot slutten av 2013 også bestilt et offshore service- og støtteskip ved verftet Vard Brevik for levering i første kvartal 2015. Prislappen lyder på 400 millioner kroner.

Rem Offshore AS i Fosnavåg har bestilt et plattformforsyningsskip ved Kleven i Ulsteinvik for 345 millioner kroner. Skipet skal leveres andre kvartal 2015. Det blir bygget og utrustet for operasjoner i nordområdene. Rederiet har siden 2006 bygget totalt 18 offshore-fartøyer ved Kleven.

Siem Offshore som drives fra Kristiansand har i år bestilt fire plattform forsyningsskip (PSV) ved det polske verftet Remontowa Shipbuilding. Verftet har fra før av to tilsvarende skip under bygging for Siem Offshore. Prisen for hvert skip  ligger trolig på et sted mellom 250 og 320 millioner kroner. I fjor inngikk Siem byggekontrakt for et søsterskip med opsjon på nok ett ved Hellesøy Verft med en prisantydning på 400 millioner kroner. Fartøyene som nå er bestilt i Polen skal leveres fra tredje kvartal 2015 til andre kvartal 2016.

Ikke før Polen-avtalen til totalt 1,3 milliarder er i land, bestiller rederiet to brønnintervensjonsskip ved Flensburger Shipyard for 420 millioner dollar pr. skip, altså totalt rundt 2,5 milliarder kroner for begge skipene.  Kontraheringen er basert på en langsiktig leieavtale med Helix Energy Solutions Group som igjen har sikret seg med en kontrakt mot Petrobras for oppdrag på brasiliansk sokkel i fire år, pluss opsjoner. Leieavtalen Siem Offshore har fått med Helix løper fast i syv år og har opsjoner som kan sikre beskjeftigelse i hele 22 år.

Det franskeide Boreal Transport Nord AS i Hammerfest, har bestilt to gassdrevne ferger ved Fiskerstrand Verft på Sunnmøre. Fergene skal i oppdrag for Finnmark Fylkeskommune seiler på rutene Øksfjord-Hasvik, Øksfjord-Tverrfjord og Øksfjord-Bergsfjord-Sør-Tverrfjord. Fergene skal ha kapasitet på 40 personbiler og 100 passasjerer hver. Avtalen mellom Boreal og Finnmark fylkeskommune gjelder i 10 år fra 1. januar 2016. Prisen på fergene er ikke kjent.

Et annet franskeid norsk rederi, Bourbon Offshore Norway AS i Fosnavåg, har bestilt en stor og kraftig ankerhåndteringsbåt for 700 millioner kroner fra Vard Brattvåg med levering første kvartal 2016. Skipet bygges for å kunne operere i isfarvann. Målene er 93,6 meter lengde og 24 meter bredde.

2013-slengere

I tillegg til skipene som er bestilt inntil nå i år, kom det også en del nybygningsordrer mot slutten av desember. Westfal-Larsen & Co. AS i Bergen bestilt to 50.000 dødvekt-tonns kjemikalietankskip ved Hyundai Mipo for levering i 2016. Prisene er angitt til ca. 45 millioner dollar for hvert skip. Rederiet har også inngått opsjonsavtale for et tredje skip. Skipene bygges med basis i langsiktige leieavtaler med det kanadiske Waterfront Shipping for transport av metanol.

Kristian Gerhard Jebsen Skipsrederi AS i Bergen økte i desember sitt byggeprogram med ytterligere tre 81.000 dwt. tørrbulkskip til i alt åtte enheter. Skipene skal eies i fellesskap mellom bergensrederiet og JP Morgan Global Maritime Investment Fund og drives fra Bergen.

De tre skipene som nå er bestilt skal leveres i siste kvartal 2015 og første halvår 2016. Skipene bygges ved verftsgruppen Japan Marine United. Ifølge mekleranslag er prisen for skipene rundt 30 millioner dollar pr. enhet.

Den største kontraheringen i slutten av 2013 målt i verdier, står Haugesundsrederiet Knutsen OAS Shipping som kontrolleres av Trygve Seglem for. Det er bestilt to LNG-tankere med en lasteevne på 176.000 kubikkmeter hver. De skal leveres fra Hyundai-konsernet i Sør-Korea 2016 og koster den nette sum av 1,5 milliarder kroner pr. skip. Skipene skal leie ut for 20 år til det spanske Gas Natural som fra før av beskjeftiger to av åtte LPG-tankere for rederiet i Haugesund.