TTS Group ASA: Fullt fokus på lønnsomhet
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
TTS Group ASA fikk et driftsresultat før avskrivninger (EBITDA) i første kvartal 2014 på minus 28 millioner kroner, sammenlignet med 25 millioner kroner i pluss i samme periode i 2013. - Vår dagsorden i TTS er nå utelukkende å gjenvinne lønnsomheten i selskapet, sier administrerende direktør Björn Andersson i en kommentar.
En omfattende gjennomgang av alle virksomheter med lønnsomhetsproblemer er iverksatt gjennom Momentum-prosjektet som ble lansert i januar i år. Dette arbeidet fortsetter med uforminsket kraft.
- Vi legger bak oss et svakt kvartal som har vært preget av utfordringer innen kapasitetsutnyttelse og lav aktivitet innen flere virksomheter, særlig på tungløftsiden. Det er iverksatt betydelig kostnadsreduserende tiltak i Offshore & Heavy Lift-divisjonen for å møte disse utfordringene og jeg venter at vi vil se resultat av dette arbeidet i løpet av året, sier Björn Andersson.
Omsetningen i kvartalet var på 550 millioner kroner, som er 180 millioner lavere enn samme periode i 2013. Tapet på 28 millioner kroner er i hovedsak knyttet til lav kapasitetsutnyttelse og lave marginer på prosjekter under gjennomføring. Den lavere omsetningen i årets første kvartal skyldes både en nedgang på tungløftsiden (Heavy Lift) og en generelt mer beskjeden ordreinngang enn samme kvartal i fjor.
Kvartalet har også blitt påvirket negativt av terminering av løfteutstyrspakken til STX Offshore & Shipbuilding Co Ltd (STX) med en total verdi på 130 millioner kroner innen Offshore. Marine-divisjonen fortsetter å ta ordrer, og ordrereserven ved utgangen av første kvartal utgjorde totalt 2,3 milliarder kroner, sammenlignet med 1,5 milliarder kroner ved utgangen av samme periode i fjor.
Ordreinngangen i konsernet totalt sett i kvartalet var 645 millioner kroner, mot 492 millioner kroner samme periode i fjor. Det er særlig innen bilskip, hvor TTS har en ledende posisjon internasjonalt, hvor ordreinngangen vokser i kvartalet.
- Til tross for utfordringer i noen av våre virksomheter hva gjelder lønnsomhet og kapasitetsutnyttelse, fortsetter vi å levere og opprettholde en sterk posisjon innen Marine-divisjonen, i hvilken den tidligere selvstendige divisjonen Port & Logistics inngår. Vi strømlinjer nå hele selskapet ytterligere for å bedre møte et krevende marked, særlig innen Offshore, sier Björn Andersson.
Kvartalsresultat per divisjon
Marinedivisjonen
Marinedivisjonen leverer kraner, vinsjer, lukedeksler til bilskip, lasteskip, cruiseskip og spesialskip. I divisjonen inngår nå også Port & Logistics, som er leverandør av produksjonslinjer og systemer for lasthåndtering på verft og i annen industri, samt laste- og transportsystemer til havner.
Divisjonen står for 51 prosent av samlet omsetning i konsernet, hvor også Joint venture- selskapene i Kina inngår.
Divisjonens omsetning var i perioden 284 millioner kroner, ned fra 338 millioner kroner samme periode i fjor. Nedgangen skyldes i hovedsak lavere aktivitet på dekksutstyr. Resultatet før avskrivninger (EBITDA) var 9,5 millioner kroner.
Ordrereserven i divisjonen er solid og oppgår til 2,3 milliarder kroner, opp fra 1,5 milliarder kroner ved utgangen av samme periode i fjor. Ordrereserven har økt betydelig, både innenfor utstyr til bilskip og gjennom selskapets Joint Ventures i Kina.
Offshore & Heavy Lift divisjonen
Offshore & Heavy Lift-divisjonen leverer alle typer kraner til offshorefartøy og offshoreinstallasjoner. Divisjonen fokuserer spesielt på kraner for tunge løft, samt kraner med bølgekompensasjon. Divisjonen står for 27 prosent av samlet omsetning i TTS.
Divisjonens omsetning var i perioden 149 millioner kroner, ned fra 278 millioner kroner samme periode i fjor. Nedgangen skyldes primært lavere aktivitet på tungløftsiden som resulterer i lavere kapasitetsutnyttelse, samt lavere marginer på offshore prosjekter.
Resultatet før avskrivninger var i perioden på minus 39 millioner kroner, sammenlignet mot 6 millioner kroner i pluss samme periode i fjor.
Omfattende kostnadsreduserende tiltak er iverksatt i divisjonen inkludert nedbemanninger.
Ordrereserven ved utgangen av første kvartal var på 804 millioner kroner, sammenlignet med 944 millioner kroner ved utgangen av første kvartal 2013. Markedet for 250 tonns kraner og oppover har vært preget av svak utvikling over tid, og ordrenedgangen er i hovedsak et resultat av et vedvarende svakt marked.
Services divisjonen
Services divisjonen leverer tjenester innen service og vedlikehold til alle divisjoner i TTS, og står for 22 prosent av samlet omsetning i konsernet.
Omsetningen i Services-divisjonen i første kvartal ble 120 millioner kroner, mot 116 millioner kroner i fjor. Resultatet før avskrivninger ble 6,5 millioner kroner, sammenlignet med 7,4 millioner kroner i fjor.
Service-markedet har ikke bedret seg under kvartalet som påvirkes av lave fraktrater hos rederne, og situasjonen fra utgangen av året er uforandret.
Utsiktene fremover
TTS jobber nå utelukkende for å bedre lønnsomheten i flere av konsernets virksomheter. Det er i først rekke innen Offshore og Heavy Lift at det er iverksatt omfattende kostnadsreduserende og effektivitetsforbedrende tiltak. Dette forventes å gi en bedring i lønnsomheten i andre kvartal i år. Parallelt med dette har ledelsen iverksatt flere større endringsprogram som over tid vil gi resultater.
Når det gjelder markedsutviklingen så ser særlig utsiktene for Marine-divisjonen lovende ut. Det er høy aktivitet i en rekke markeder hvor selskapet er operativt, og innen markedet for tungløft ser man tegn til bedring.
- Vi har undervurdert omfanget av noen av de problemene flere av våre prosjekter er blitt dratt med. Men det skal ikke være noe tvil om at vi gjør alt vi kan for å løse dette og vi ser et stort potensial for lønnsomhet fremover, avslutter Björn Andersson.