Illustrasjonsfoto: Hansa Tankers.

Satser på kjemikalietankskip - bygger fire 19.900 tonnere i Japan

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Bjarne Rieber-familien i Bergen har gjennom Inventor Chemical Tankers i Bergen økt sine bestillinger ved det japanske verftet Fukuoka til i alt fire 19.900 dødvekt-tonns kjemikalietankere.

Det er gjort ved å benytte seg av sine byggerett (opsjon) for ett skip i tillegg til tre faste kontrakter som ble gjort sent i fjor. Skipene skal inngå i Hansa Tankers flåte. Rieber-familien er største enkelteier i Hansa Tankers med 50 prosent av aksjene.

Direktør Hans Solberg, ansvarlig for den kommersielle driften i Hansa Tankers, forteller til Skipsrevyen at de fire skipene skal leveres fra mai 2015 og hvert kvartal videre til begynnelsen av 2016.

Hansa Tankers som ledes fra gedigne kontorer i det gamle ærverdige hovedkontoret til Hansa Bryggeri på Kalfaret i Bergen, har en flåte under sin operasjon på 17 skip i 19.900 dødvekt-tonnas klassen og tre 33.000 tonnere.

Seks av skipene er eide av investorene rundt Hansa Tankers, vesentlig Bjarne Rieber-familien, syv er japanskeide, en tyskeid og seks tilhørende et belgisk rederi.

Rieber-familien er i ferd med å bruke noen av midlene som ble frigjort ved familieselskapene Atlantis Vest og Zee Ploegs salg av Rieber & Søn ASA til Orkla ASA til investering i shipping.

Salget ga en fortjeneste før skatt i 2012 på 2,1 milliarder kroner.

Rieber-familien sitter også på 35 prosent i skipsinvesteringsselskapet Tailwind i Bergen og Singapore.

Hans Solberg ønsker ikke å opplyse hva skipene koster, men henviser til markedsprisene for denne type tankere. Skipsrevyen regner med at hvert skip kommer på et sted mellom 32 og 34 millioner dollar.

Skipets flagg er ikke avgjort. I dag seiler ingen av Hansa-skipene under norsk flagg (NIS). Det skyldes ikke at rederiet ikke ønsker NIS-registrering, men at verftet ikke leverer skip som NIS godkjenner for norsk-flagg. Skal verftet bygge skip som tilfredsstiller NIS, blir skipene en god del dyrere å bygge.

I forrige uke bestilte bergensrederiet Stream Tankers to tilsvarende skip og økte dermed ordremassen til fire skip. De skal bygges ved Fukuoka-verftet og Shitanoe-verftet. Stream Shipping eies med 60 prosent av Utkilen AS, 35 prosent av EGD Shipholding AS i Bergen og 50 prosent av Bjørn Sjaastad, Bergen, styreleder i Utkilen ASA.