Bjarne Rieber-familien øker til fem 19900 tonns kjemikalietankere i Japan
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Stadig mer av gevinsten Bjarne Rieber-familien fikk ved salget av næringsmiddelkonsernet Rieber & Søn ASA kanaliseres inn i shipping. Når har Bjarne Rieber gjennom Inventor Shippings datterselskap Inventor Chemical Tankers erklært ytterligere to opsjonskontrakter for 19.900 dw.tonns kjemikalietankskip i Japan.
Det betyr at bergensinvestoren nå har fem slike søsterskip i ordre og i tillegg fem opsjoner på tilsvarende skip. Samtlige er tiltenkt operasjons og befraktningsselskapet Hansa Tankers AS i Bergen der Rieber eier 50 prosent.
Leder av den merkantile delen av Hansa Tankers, direktør Hans Solberg, opplyser til Skipsrevyen at skipene skal leveres fra det japanske Fukuoka i perioden mais 2015 til 2018. Men det er visse muligheter til å få samtlige skip levert innen 2017 dersom andre rederier som har opsjonsavtaler med verftet ikke benytter seg av sine opsjoner.
Ifølge Solberg ligger prisen pr. skip i området mellom 32 og 33 millioner dollar, ikke langt unna en totalinvestering på en milliard kroner for Rieber. Solberg regner med at de fem opsjonene som Rieber har sikret seg vil bli erklært innen utløpet av året. I så fall vil investeringen komme opp i underkant av to milliarder kroner.
Hansa Tankers-poolen, omfatter pr. i dag 20 seilende kjemikalietankere, syv 19.900 tonnere og tre på 33.000 dødvekt-tonn. Flesteparten av skipene tilhører interessentene bak Hansa Tankers, men også et belgisk og et japansk rederi har skip i poolen. De tre største er belgiskkontrollerte.
Hansa Tankers ledes fra den gamle ærverdige tidligere hovedkontorbygningen til Hansa Bryggeri på Kalfaret i Bergen. Bygget eies av Rieber-gruppen og inneholder bl.a. gruppens hovedadministrasjon og annen Riebertilknyttet virksomhet.
De nye Rieber-skipene kommer trolig ikke til å føre norsk flagg (NIS) i likhet med de skipene som allerede seiler. NIS-registeret godkjenner ikke de japansk-bygde skipene. Skal de NIS-registreres må de påkostes noen millioner kroner ekstra, får Skipsrevyen vite fra velinformert hold.