Rundt 60 skip i ordre ved norske verft
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Ved siste årsskifte hadde norske skipsverft en total ordremasse til en verdi på mellom 35 og 37 milliarder kroner, fordelt på rundt 60 skip. Dette viser tall Skipsrevyen har innhentet fra salgs- og markedsorganisasjonen Norske Skipsverft i Bergen.
Det ble i fjor bestilt 46 skip til en verdi av 19,3 milliarder kroner, mot 29 skip til 19,2 milliarder i 2013. Administrerende direktør Birger Skår i Norske Skipsverft påpeker overfor Skipsrevyen at utviklingen de siste årene går mot en konsentrasjon av ordrer der verftene på Sunnmøre tar det meste av det som kommer av nye ordrer. Vard-verftene, Kleven og Havyard står for minst to tredjedeler av alle nye ordrer.
Selv om 2013 og 2014 viste stabile tall, er det over tid en ganske stor nedgang i bestilling av nye skip. Så sent som i 2012 ble det bestilt 67 skip til en verdi av vel 24,2 milliarder kroner. Og i årene før det var bestillingsmassen i enkelte gode år oppe i over 40 milliarder kroner. De siste årene er det offshore serviceskip som har utgjort det største innslaget. Det er det fremdeles, men Birger Skår ser en tendens til at slike skip i økende grad nå også leveres fra utenlandske verft både i Europa og i Sørøst Asia. Det samme gjelder bilferger og fiskefartøyer som for noen år siden stort sett ble levert fra norske verft, men nå bestilles slike fartøyer oftere i land som blant annet Polen og Tyrkia.
En forholdsvis ny skipstype som servicefartøyer til oppdrettsnæringen, har de siste årene sikret beskjeftigelse for en rekke av de helt små verftene langs kysten. Det samme er tilfelle med mindre passasjerfartøyer, både rutegående og skyssbåter. Norske småskipsverft har også sikret seg en rekke ordrer for bygging av servicefartøyer for vindmølleutbygging til havs. Det bygges også en del brønnbåter ved norske verft, men også her har utenlandske verft etter hvert kommet på banen.
– Jeg tror det kommende året vil bli vanskelig for mange verft. Isolert sett er dette en «normal» utvikling. Denne industrien har alltid gått i bølgedaler. Skulle vi få en nedgang nå vil de aller fleste verftene være godt forberedt på det. Dette skyldes at de aller fleste verftene har lagt bak seg noen gode år som har gitt brukbare tall på bunnlinjen. Og så får vi håpe at markedet bedrer seg etter hvert, sier Birger Skår i en kommentar.