Rekordstor oppslutning under SMM 2014
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
50.000 mennesker besøkte den verdensomspennende messen for skipsindustrien. - Vi satte ny rekord i år, sa Bernd Aufderheide, CEO og President of Hamburg Messe und Congress GmbH.
Det er 26 gang at SMM arrangeres i Hamburg. I år møttes over 2100 utstillere fra hele verden, blant dem 150 nykommere. Selve messeområdet var på hele 90.000 kvadratmeter der folk fra den maritime industrien kunne treffes enten de var utstillere eller besøkende.
- Det fantastiske oppmøtet viste ikke bare at selskapene er klare til å møte dagens utfordringer med besluttsomhet, men det avslørte også en voksende verdsetting av samarbeid, sa Aufderheide.
I følge Aufderheide genererer messen ideer og impulser til den maritime industrien. Han mener SMM er en perfekt plattform å drive nettverksbygging, inspirere hverandre og inngå avtaler på.
Når de besøkende på messen hovedsakelig består av rederier, shippingselskaper, skipsbyggingsindustrien, maskin – og utstyrsleverandører, er det lett å skjønne.
Internasjonalt preg
Med 26 nasjonale paviljonger og utstillere fra 67 forskjellige land, var årets skipsfartsmesse mer internasjonal enn noen gang tidligere. To tredjedeler av utstillerne kom fra andre land enn Tyskland. Og for første gang viste land som Egypt, Sri Lanka og Libanon frem sine maritime produkter og tjenester.
Dubai satte for første gang opp sin egen paviljong og fikk masse besøk.
Norge har som kjent egen paviljong hvert år. Her møtes skipsbyggere, rederier og leverandører. Det var også under den norske paraplyen at kåringen av Ship of the Year fant sted.
[gallery ids="13208,13209,13210,13211,13212,13213,13214,13215,13216,13217,13218,13219,13220,13221,13222,13223,13224,13225,13226,13227,13228,13229,13230,13231,13232,13233,13234,13235,13236,13237,13238,13239,13240,13241,13242,13243,13244,13245,13246,13247,13248,13249,13266"]