02.02.15 Salg.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Salg. Tank.
I tråd med det som skjer på fraktmarkedet er det stortank som er i fokus også på secondhand markedet. Søsterskipene Chapter Genta 156.493 dwt bygget 2011 og Roxen Star 156.436 dwt bygget 2009 -- begge ved Jiangsu Rongsheng er solgt til Frontline for totalt $96 mill. Splitten er $49,7 hhv. $46,3 mill. Hvis man regner vanlig nedskrivning, er den siste prisen den beste av de to.
Al Muminah 107.081 dwt bygget 2005 Koyo, Japan er solgt for $31 mill. til Bergshav. Prisen høres relativt rimelig ut sammenlignet med salget tidligere i måneden av to år yngre Mare Aegeum til $37,5 mill.
Flere salg er rapportert av mindre tonnasje:
Raissa 17.803 dwt bygget 2014 ved Sainty SB, Kina m/epoxy coated tanker er solgt for ca. $18 mill. til Shorelink of Nigeria. Overtagelsen fant sted ex yard og skipet har fått navnet Eliana.
Rong Zhou 13.898 dwt bygget 2010 Zhejiang Shipbuilding, Kina er solgt for $10,5 mill. til Sino Global Shipping.
St Charlotte 12.497 dwt bygget 2006 Turkter, Tyrkia 11 tanker på 10457 cbm er solgt til Vroon, Nederland for $17 mill. inkl. ett års charter til ikke oppgitt hyre.
Salg. Bulkers.
Mens Capesize skip bygget på 1990-tallet er vanskelig å avhende, er det fortsatt interesse for Panamax skip -- avhengig av tilstanden -- og Annoula 70.281 dwt bygget 1997 Sanoyas, Japan gikk til Kina for $6,1 mill. med DD/SS due 8/2015.
Supramax. Captain V. Livanos 57.185 dwt bygget 2011 STX, S. m/4x30 t. kraner er solgt for $19 mill. Kanskje skuffende i betraktning av at det er samme pris som Kina-bygde Arietta A nylig oppnådde.
Conbulker. Helena Schulte 42.106 dwt bygget 2006 Shanghai, 3534 teu, er solgt for pris i området $12-14 mill. til U.S. kjøper.
Handysize. Forrige uke rapporterte vi salget av EGS Tide (35,916 dwt bygget 2011 Hyundai Mipo) til pris $16,8 mill. til italiensk kjøper. Denne uken rapporteres også søsterskipene med samme byggeår EGS Crest og EGS Wave til pris $16,3 milll. hver, og det sies at dette også er riktig pris for EGS Tide. Den italienske kjøperen er Bogazzi. Skipene er semi open-hatch type med 4 faste kraner.
-
Bare 11% av norske rederiers nybygg skal bygges i Norge. En internasjonal liste viser de forskjellige lands rederier og deres nybygningsprogram. Oversikten forteller at norske rederier(*) per januar 2015 har 313 skip i bestilling globalt. Kun 35 av disse skal bygges i Norge. Hele 84 norske rederier befinner seg på listen.
Blant skipene som skal bygges ute, finner man product tankers, kjemikalie tankers, spesialtank, store råoljetankskip, LPG, LNG, FSRU, FPSO, FSU, bilskip, bulkers i forskjellige størrelser, kombi-skip, RoRos, containerskip, boreskip og seismikk skip – i tillegg til noen OSV’er.
De tre siste årene har ikke norske verft bygget et eneste handelsskip av en noenlunde størrelse.
(*) medregnet ‘norske’ som b.a. selskaper innen Fredriksen gruppen.
zachs@skipsrevyen.no
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).