Forland Shipping – 40 år
1973 – 2013
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
I 1973 startet Ellen Forland sitt eget rederi. Dette markeres med et arrangement for ansatte og tidligere sjøfolk på Bergens Sjøfartsmuseum fredag 13. desember kl. 19.00.
I forbindelse med 40 års jublieet har Bergens Sjøfartsmuseum har laget en liten utstilling om Ellen Forland og hennes skip. Her står det modeller av hennes skip Seisquest, Geo Celtic og nyeste tilvekst til flåten; Lewek Inspector som ble døpt 16. november i år. Over skipene henger Karl Erik Harr sine 4 store oljemalerier fra Norsk sjøfartshistorie. Disse unike maleriene, som nå utstilles for første gang, var en del av utsmykkingen om bord i Geo Celtic som ble utstyrt på Bergen Yards og overlevert i august 2007.
Ellen Forland ble en foregangskvinne innen seismikk og offshore. Kun det beste var godt nok for hennes sjøfolk og skipene var langt forut for sin tid med hensyn til komforten og sikkerheten om bord. Ellen Forland betydde mye for verftsindustrien i Bergen. I 2006 tok verkstedklubben ved BMV initiativ for hun skulle få Kongens Fortjeneste medalje i gull. Ved overrekkelsen i januar 2007 påpekte fylkesmann Svein Alsaker at hun hadde brutt både kvinne- og aldersbarrierer, og ikke minst hennes omtanke for sjøfolkene, ved å sette sikkerhet og trivsel i høysete. Blant annet ble noen av skipene av sikkerhetshensyn bemannet med flere sjøfolk enn det forskriftene krevde.
I 2007 ble hun også "shipping name of the year". Prisen ble delt ut av "WISTA (Womans International Shipping & Trading Association") Prisen ble begrunnet på følgende måte av Wista:
"Du betegnes som "The Grand Old Lady" i Bergensk skipsfart. Din profesjonalitet som bedriftsleder og ditt engasjement for dine ansatte, både på sjø og land, din beviste bruk av norske verft, norske leverandører og norske sjøfolk. At du i mange år har vært en foregangskvinne i en mannsdominert bransje og at du er en pioner innen den maritime offshore- og seismikkindustrien i Norge."
Ellen Forland gikk bort 22. januar 2010. Rederiet drives i dag videre av sønnen Frode Bjørn Forland.