Norsk tankfartøy bytter fra diesel til gassmotor
Bergen Viking skal bytte motorer fra diesel til gass (LNG). Det norske rederiet Bergen Tankers har valgt gassmotorer og -system fra Rolls-Royce for denne oppgraderingen som vil gjøre skipet både mer miljøvennlig og billigere i drift.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
– De nye motorene til Bergen Viking vil gi eieren et redusert drivstoffforbruk på om lag 25 prosent. Samtidig reduseres utslipp av NOx med cirka 85 prosent, CO2-utslippene med omlag 25 prosent, SOx med 100 prosent og partikkelutslippene blir tilnærmet null, sier Rune Ekornesvåg, salgssjef hos Rolls-Royce i Ålesund.
Bergen Viking er en 95 meter lang produkt- og kjemikalietanker som trafikerer norskekysten. Fartøyet ble levert i 2007, og er en del av Bergen Tankers flåte på seks fraktefartøy. Ombyggingen til gass er planlagt å finne sted sommeren 2014.
Både rederiet og Rolls-Royce var i perioden 2008 til 2010 blant deltakerne i forskningsprogrammet Nyfrakt i regi av Fraktefartøyenes rederiforening. Her var mulighetene for en mer miljøvennlig skipsfart et sentralt tema, og Rolls-Royce har fulgt opp med å levere gassmotorer til flere typer fartøy i ettertid.
- For et mindre rederi som vårt så er det klart at en slik ombygging innebærer et løft, men vi har fått støtter fra NOX-fondet og vi har klokkertro på at løsningen fra Rolls-Royce skal vise seg lønnsom over tid, sier Kjell Olav Haugland, Adm. direktør i Bergen Tankers.
Bergen Viking vil operere langs norskekysten i oppdrag for Statoil etter ombyggingen.
– ”Statoil har samarbeidet med Bergen Tankers over lengre tid og vi er glad for å kunne ta dette steget videre sammen med rederiet mot en mer miljøvennlig skipsfart. Fartøyet har en høy sikkerhetsstandard, tilbasset sårbare norske kystforhold,” sier direktør Ann-Elisabeth Serck-Hanssen, Statoil Shipping and Operations.
Leveringen fra Rolls-Royce inkluderer to Bergen gassmotorer type C26:33L6AG, to gasstanksystem, ACON gass/drivstoff-kontrollsystem og engineering.