- Den maritime industrien må revurdere selvbildet sitt
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Kjersti Kleven mener den maritim sektor må revurdere selvbildet sitt og se seg som forvaltere av internasjonal kompetanse.
- Sykler er noe vi er vant til, men det er ikke dermed sagt at vi er gode til å håndtere dem, innledet Kjersti Kleven sitt foredrag på Bergen Shipping Conference 2016.
Kleven sammenlignet typiske ordrebøker fra de siste par årene og påpekte hvordan de hadde gått fra å være dominert av offshorefartøyer til i dag å inneholde flere passasjerskip.
- Kleven har i dag atten skip i ordrebroken, så vi skal ikke klage, men en ferge kan ikke erstatte et konstruksjonsskip.
Pleiet kontakter
Tykkelsen på ordreboken har verftet beholdt gjennom å være påpasselig med å pleie relasjoner også i andre segmenter i perioden offshore-ordrene dominerte.
- Vi skal være verdensmestre på avanserte skip. Hadde vi sagt vi skulle være verdensmestre på offshoreskip hadde vi hatt tom ordrebok i dag.
I en periode fremover vil fokuset være på overlevelse før man kan tenke på omstilling.
Forvaltere av kompetanse
- Den maritime industrien må revurdere selvbildet sitt. Vi har begynt å se oss selv som en del av verdikjeden i oljebransjen og det skulle bare mangle. Men vi er forvaltere av internasjonal maritim kompetanse og den må vi ta vare på og finne et marked for.
Kompetansen mener Kleven skal bevares gjennom å ta i bruk ny teknologi som roboter og sveising med laser, og å ta mye av skipsbyggingen og stålarbeidet hjem til Norge.
Kleven har også et fokus på å bygge kompetanse for fremtiden, og har i år tatt inn 38 lærlinger.
- Det er viktig å ta vare på hele kompetanserekka, både akademikerne og fagarbeiderne, sa Kleven under sitt innlegg på handelshøyskolen.