Fjord Line klar til å erstatte Flaggruten
Etter å ha gått i rute mellom Bergen og Stavanger siden 1960, skal Flaggruten altså legges ned. En fleksibel sjøveis kommunikasjonslinje mellom de to byene mener vi er både bærekraftig og hensiktsmessig, men det som fremstår som politisk og byråkratisk rot har effektiv medvirket til å legge ned tilbudet. Ingvald Fardal i Fjord Line mener imidlertid å kunne erstatte Flaggruten med sine gassferger. Akkurat det stiller Skipsrevyen seg litt kritisk til, men han har noen poenger likevel.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
– Dersom Flaggruten mellom Bergen og Stavanger legges ned, vil Fjord Line kunne tilby daglige avganger på linjen med transport for både passasjerer og gods. Dette forutsetter at myndighetene endrer regelverket slik at fergetrafikk mellom Norge og Danmark kan kombineres med transport innenlands, og det uten at det kreves offentlige subsidier, sier adm.dir. i Fjord Line, Ingvald Fardal.
– Problemet knyttet til en kombinasjon av fergetrafikk mellom Norge og utlandet og innenlands i Norge, er reglementet for avgiftsfri servering om bord. Tax free-handel er ikke tillatt mellom Bergen og Stavanger. Passasjerene kan imidlertid kjøpe mat og drikke uten å betale moms, samt at rederiet ikke pålegges enkelte andre avgifter knyttet til serveringen. Dette kan imidlertid løses ved at vi som transportør belastes for en sjablonmessig avgift per passasjer som kompenserer inntektstapet for dem som benytter seg av vårt tilbud mellom Bergen og Stavanger. Når Flaggruten legges ned vil det dermed kun stå på politisk vilje til nytenking dersom man ønsker å opprettholde sjøveis transport for passasjerer og gods mellom de to store byene på Vestlandet, fortsetter Fardal.
Han fremholder at driften av Fjord Lines cruiseferger gjennomføres uten offentlige subsidier.
– For staten vil det således ikke medføre kostnader dersom vi kan kombinere trafikk mellom Norge og Danmark med trafikk mellom Bergen og Stavanger. For å kompensere avgiftstapet knyttet til servering på strekningen, er vårt forslag å ilegge hver passasjer en fast avgift per reise. Vi vil likevel kunne gi de reisende et tilbud som prismessig vil være konkurransedyktig med transport med fly eller på landeveien. I tillegg kommer den samfunnsmessige gevinsten ved at transporten med våre cruiseferger medfører helt minimale miljøskadelige utslipp. En endring av regelverket i tråd med vårt forslag vil dermed bidra til den politiske målsettingen om å flytte transport fra vei til sjø, avslutter Fardal.
Feil fokus
Ingvald Fardal kommer med flere gode perspektiver. Han og Fjord Line har valgt å satse stort med sine nye gassferger, og det til en meget høy pris. I dette utspillet er det imidlertid viktig å skille mellom to forskjellige diskusjoner. Flaggruten fraktet i fjor ca. 190 000 passasjerer, men bare ca. 20 000 ble med hele strekningen mellom Bergen og Stavanger. Hva forteller dette oss? Jo, at Flaggruten representerer en fleksibel sjøveis forbindelseslinje som benyttes av passasjerer med til dels svært forskjellig transportbehov.
Til tross for at “Stavangerfjord” utvilsomt er et positivt tilskudd til transportårene langs kysten, vil et slikt fartøy aldri kunne erstatte et tilbud som Flaggruten. Dessuten er det en langt mer omstendelig ombordstigning på en stor passasjerferge enn på en hurtigbåt. Og når den eneste destinasjonen i Norge bare gjelder et fåtall av passasjerene, kan busselskapene som frakter folk mellom Bergen og Stavanger puste lettet ut.
Men Fardal er inne på en annen, minst like viktig diskusjon når han nå går ut og tar til orde for anløp i Stavanger, nemlig godstransport. “Stavangerfjord”, og etter hvert “Bergensfjord”, kan ta inntil 1500 passasjer, samt 600 biler og gods. Potensialet for transport av gods på kjøl langs kysten bør pirre politikerne. Dette har vært en del av den maritime politikken lenge, uten at nevneverdige grep har blitt tatt. Nylig lanserte de rød-grønne sitt forslag til strategi for nærskipsfarten, og positive takter kunne skimtes. Nå har det seg slik at de borgerlige kom ut med flertall etter valget, og dermed blir ting plutselig noe mer usikre.
Men slik Skipsrevyen ser det, bør gassfergene og Fardal sitt “tilbud” om transport av gods langs kysten bli tatt til etterretning hos våre nye makthavende.