Statsraad Lehmkuhl følger den grønne linje
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
En onsdag i februar steg Skipsrevyens utsendte om bord i Bergens ærverdige seilskute Statsraad Lehmkuhl. Anledningen var visning av fartøyets splitter nye renseanlegg.
Driftssjef Magnus Klepsvik er godt fornød med å ha fått det nye og miljøvennlige renseanlegget på plass i fartøyet. Nå gjenstår bare de siste justeringene, før det kan tas i bruk på ordentlig.
– Vi følger den grønne linjen med det nye renseanlegget. Det som er så flott med Jets Vacuum Ecomotive Sewage Treatment Plant, er at det er et rent biologisk anlegg helt uten bruk av kjemikalier ved behandling av kloakken, sier Magnus Klepsvik til Skipsrevyen.
Mer fleksibel drift
Frem til i dag har man benyttet tanker til gråvannet og svartvannet om bord i det 100 år gamle seilskipet.
– Vi måtte utenfor en viss sone før vi kunne tømme det ut, eller så måtte vi ta det fra land via tankbiler. Nå som vi renser selv, har vi mulighet til å ligge mye lengre ved kai i Stavanger og Bergen enn vi har pleid å gjøre tidligere. For nå har vi hele tiden noe som renser slik at ikke tanken blir full. Sett i forhold til de nye IMO-kravene som kommer, er dette veldig bra, sier Klepsvik.
Han legger til at et seilskip i seg selv kanskje det ”grønneste” fartøyet som fins fordi det hovedsakelig går vi for seil, og ikke mye er mer miljøvennlig enn akkurat det.
Ifølge Klepsvik kan de gjerne være er 150 mann om bord når de er ute på tokt. Det medfører en god del toalettvann og byssevann.
– Vi må følge alle konvensjoner selv om vi er et eldre skip. Det nye renseanlegget fra Jets vil lette arbeidet og gjøre driften mer fleksibel. På sikt vil det også redusere kostnadene våre, fordi vi ikke trenger bestille inn folk fra land for å komme å tømme tanken, fortsetter han.
Selve installeringen
Det nye renseanlegget er på plass i bunnen av ”Statsraaden”. Det er bare de siste installeringene som gjenstår. Systemet skal være oppe å gå til seilesesongen og det første toktet etter påske.
På et eldre skip er plassen begrenset. Besetningen har vurdert moduler fra flere leverandører, men Jets var den eneste som klarte å levere den kompakte modulen de trengte.
– Vi måtte jo skjære ut i dekket, skjære ut leidere og lage lukene lit større, men det var med denne løsningen vi kunne gjøre minst skade. Vi hadde en kranbil for å få det ned. Så måtte vi få det på plass med jekketang. Stort sett hele mannskapet var i sving en hel dag for å få anlegget på plass i slutten av januar, sier en fornøyd Klepsvik.
Norsk profil
Anlegget er en stor investering for stiftelsen, og hadde ikke vært mulig uten et godt samarbeid mellom Stiftelsen og Jets som leverandør. Stiftelsen setter stor pris på den velviljen som Jets og andre norske leverandører viser når skipet skal oppgraderes. Når skipet ble bygget i 1914 var kun det beste godt nok og av beste kvalitet, noe som Klepsvik mener også vises i 2015.
– Da er det viktig at vi holder oss til dette når vi skal oppgradere for fremtiden, og da er Statsraad Lehmkuhl og norske leverandører en god kombinasjon, avslutter han.
Fakta om renseanlegget:
Jets Vacuum Sanitary Sewage Treatment Plant
Rent biologisk anlegg- ingen bruke av kjemikalier i behandlingen av kloakken
Kvaliteten på det rensede vannet holder både for dagens og fremtidens IMO krav – MEPC 159 (55) og MEPC 227(64).
Kompakt
AISI 316: kvalitet gir lange levetid på anlegget
Automatisk lensing av sludge: enkelt vedlikehold
Fleksibelt design