Bergen “på stedet hvil” som godshavn
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Mens containertrafikken totalt sett for landet økte i 3. kvartal 2014, ifølge SSBs statistikk, var situasjonen uforandret og negativ for Bergens del. Det gir således liten oppmuntring til igangsetting av et svært nytt havneprosjekt.
Sammenlignet med samme periode i 2013 økte godsmengden over Bergen havn målt i tonn med 1,6% år/år i 3. kvartal 2014, men målt i antall containers (teu) med og uten last falt volumet med 3,1%.
Det at godsmengden økte, var forsåvidt en positiv faktor, for den hadde falt både i 1. og 2. kvartal 2014 – år/år – med 14,1% henholdsvis 8%. Men det totale antallet teu falt i begge disse kvartalene også med 4,8% henholdsvis 5,5%.
Utviklingen er således milevis fra spådommene i kommunedelplan for Bergen indre havn og i fylkets analyse av mulige ekspansjonsområder for ny godshavn der det ble estimert en årlig vekst i godstrafikken på ca. 10%. I stedet har det i flere år vært negativ utvikling.
Det er synd å si det, men det kan virke som om drivkraften for prosjektet nå kommer fra ønsket om å finne et sted å plassere vogntog og jernbanevogner, – mer enn behovet for “en havn”. Da får man heller kalle en spade for en spade.
Som vi har påpekt tidligere, må man faktisk ta inn over seg at Bergen er ingen naturlig transitthavn slik som infrastrukturen er (og synes å bli i lang tid fremover), inkludert byens naturlige oppland.
Ifølge Bergen og Omland Havnevesen fremgår det at godsmengden for offentlige kaier i 2013 ble redusert med 3,5% fra året før til 576.780 tonn.
Antallet containers målt i teu (twenty foot equivalent units) steg med noen få enheter tilsvarende en økning på 0,7% til 31.700 teu.
I Bergens Tidende 19.01.2015 kunne man lese en uttalelse av Arne Tveit Faannesen, styreleder i Raunefjordens Venner om at ny godshavn med jernbanespor- og terminal ved Flesland vil koste ca. 18 milliarder kroner. Med utviklingen i sjøtransporten til og fra Bergen de siste årene er det naturlig å gi ham rett i at eksisterende havner i bergensområdet kan ta unna fremtidens godsmengder.
zachs@skipsrevyen.no
Tidligere artikler
Er det virkelig behov for ny godshavn for Bergensregionen?
Sideveis containerutvikling for Bergen havn