Gods over Bergen Havn – 19% reduksjon i stedet for 46% økning

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

En Skipsrevyen artikkel den 25. mars 2014 hadde som heading: «Er det virkelig behov for ny godshavn for Bergensregionen?»

Siden har vi ved flere anledninger vist at det faktisk ikke er økning av godsmengden over Bergen Havn – snarere tvert imot. Likevel fortsetter politikere (som kanskje er ‘here today, gone tomorrow’) og andre forståsegpåere å kjøre videre på samme sporet uten å bry seg om det som virkelighetens verden viser.

Mindre containertransport

Sist tilgjengelig statsitikk fra Statistisk sentralbyå gjelder 4. kvartal 2015, og SSB har da som overskrift “Mindre containertransport”. Og dette gjelder ikke bare Bergen, men hele landet, for med 1,5 millioner tonn gods fraktet i containere i løpet av kvartalet, ble det en nedgang på 9,3% fra samme periode året før. Antallet containere med og uten last var 183.200 som var et fall på 7,6% på ett år. (Antallet containere med last var 122.600).

Bergen – dramatisk nedgang

På grunn av den planlagte nye havnen i Bergen (sikkert til astronomisk pris som ingen har råd til å betale for – hverken bygging eller drift) der begrunnelsen blant annet var stor økning i transport i årene som kommer, har vi forsøkt å følge utviklingen for havnen de siste årene.

Utviklingen i 4. kvartal 2015 gir et nytt ‘skudd for baugen’ for tilhengerne av en ny storhavn. Det er nokså brutalt med nedgang fra samme periode året før på 22% i godsmengde (tonn) og 15% målt i antall containere med last.

Var så 4. kvartal 2015 da et unntak? Dessverre ikke, for i forhold til samme kvartal i 2012 henholdsvis 2011 (omtrent på den tiden da ny havn kom skikkelig på agenda) var nedgangen på 20% henholdsvis 19%.

Basert på 10% per år vekst estimatene fra den gangen skulle nå volumet ha ligget 46% høyere enn det var i 4. kvartal 2011. Hvordan påstanden om ‘10% årlig vekst’ dukket opp (Kommunedelplan for Bergen indre havn), kan man selvsagt lure på.

Og tror noen at sjøtransportørene kan betale de havneutgiftene som må til for drift av en slik giganthavn? Har de ikke problemer nok med utgifts-/avgiftssiden?

Vi forstår ikke annet enn at Bergen Havn klarer seg helt utmerket med dagens havnefasiliteter når det gjelder areal. Hvis havnen av andre grunner (enn utvidelse) ønskes flyttet fra Dokken, bør det være godt mulig å benytte allerede eksisterende fasiliteter med potensiale for visse realistiske utvidelser – dersom trafikken skulle tilsi det. Med Bergen og omegns infrastruktur, både når det gjelder bane og vei, og med bakgrunn i tallene ovenfor, må dette være alternativet.

Og selv med en viss bedring av infrastrukturen på lang sikt, må man stille spørsmålet om hvor stort og lett tilgjengelig egentlig Bergens oppland kan bli. En dose realisme bør være på sin plass.

zachs