Arkivfoto: Bergen havn

Bergen havns fremtid – for skip eller trailere?

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Bergen havns fremtid – for skip eller trailere?

Skipsrevyen har over tid ønsket å sette søkelyset på om det virkelig er behov for en ny og svært kostbar godshavn for Bergen og omland (NOK 18 milliarder har vært nevnt en plass).

Mens tilhengerne av en ny giganthavn for fem år siden trodde at det skulle bli en årlig vekst på 10%, har realitetene vært nær nullvekst i havnens godstrafikk.

I artikkelen “Bergen “på stedet hvil” som godshavn” på www.skipsrevyen.no den 15. januar i år tillot vi oss å skrive:

Det er synd å si det, men det kan virke som om drivkraften for prosjektet nå kommer fra ønsket om å finne et sted å plassere vogntog og jernbanevogner, – mer enn behovet for “en havn”. Da får man heller kalle en spade for en spade”.

Det er ganske merkverdig at dagens brukere av havnen, som er de som best kjenner behovene, omtrent ikke er invitert inn i debatten. Mens slagordet “fra land til sjø” vil innebære lavere havneutgifter for å gjøre sjøen konkurransedyktig, skal det ikke mye fantasi til å tenke seg hvilken type havneutgifter en slik kostbar havn vil måtte trenge.

Vi siterer fra vår artikkel den 25. mars 2014 “Er det virkelig behov for ny godshavn for Bergensregionen?” :

““I 2009 uttalte adm.dir. i SeaCargo seg til Bergens Tidende med blant annet følgende kommentar:

Der er rikeleg med plass på Dokken for den godsmengda som skal inn og ut av Bergen hamn. Av godsmengdene inn til Bergen hamn er det forsvinnande lite som skal over Dokken. Her er det stor nok plass, og plasseringa er ideell. Tett inntil hovudvegnettet og kort veg til jernbanen. Men Dokken kan utan tvil gjerast meir effektiv, slik at snutida til fraktebåtane vert kortare”.

Det vil forbause om ikke situasjonen i dag er den samme – blant annet basert på ovennevnte tall for container håndteringen.””

Kan redningen være Ågotnes

I BA - Vest24 (Geir Kvile) den 11. mars 2015 opplyses at CCB på Ågotnes har kapasitet til å ta over all godstrafikken, og det kan skje raskt. De har heldigvis også spurt en av brukerne, nemlig SeaCargo ved Ole Sævild. Vi tillater oss å sitere:

Ole Sævild mener spørsmålet om godshavnen i Bergen er lokalpolitikk på sitt aller verste. – Dette burde handle om samferdselspolitikk, ikke lokale interesser. Det har dessverre blitt en politisk diskusjon som handler om at noen vil bruke eksisterende havneareal til noe annet, samtidig er det for bergenspolitikerne umulig å legge godshavnen et annet sted enn innen Bergen. Derfor har Flesland blitt et alibi, analyserer Sævild.

Primært mener Sea-Cargo at havnen i Bergen er fin som den er, på alle måter, men sekundært – skal man flytte godshavnen … – Så bruk nå havneareal som vi allerede har.

Ifølge Sævild vil godsmengdene på Bergen indre havn gå ned i tiden fremover.

Kanskje på tide at noen av dem som presser hardest på for en megahavn, begynner å tenke behov og økonomi – og slutter å drømme om en snuplass for trailere.

zachs@skipsrevyen.no