Farkomanien fortsetter
Til årets cruisesesong er det til Bergen Havn (BOH) tilmeldt mer enn 260 anløp, med ca. 350.000 passasjerer, altså en betydelig økning fra 2010, da tallene var hhv. 240 skiber og 291.000 pax. Og skibene blir stadig større.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Økningen har medført en smule hodepine ved Havnevesenets trafikkontor – hva angår kaiplass. Derav skal den, i mange år, planlagte og i fjor fullførte utfyllingen mellom Dokkeskjærskaien’s vestide – og Frieleneskaien, som ble stoppet av havnestyret, nu umiddelbart fortsetttes. Men uansett vil den ikke kunne taes i bruk før til sesongen 2012, da foreløpig oppmuring av kaifronten og etterplanering samt dekklegging av området gjenstår.
I fjor sommer ble den endelige finansieringen godkjent av Havnerådet og oversendt til Bergens bestyrelse, Byrådet, hvor den senere ble liggende helt til alarmsignalene fra Havnevesenets trafikkontor ble tatt på alvor. Byrådet har således gått inn for at BOH innvilges et lån på kr 100 millioner fra Bergen Kommunes lånefond.
Men til dette var det ikke uventet knyttet betingelser, og vi aner igjen fru Vielgeschrei, ansvarlig for byutvikling, sin ånd sveve over vannene. Som en motytelse for at Havnevesenet kan få oppta lånet, krever Bergen Kommune at den vederlagsfritt skal få overta Møhlenpris-kaien og den tilliggende Wiese-kaien, noget hun i følge dagspressen har fått grønt lys for av BOH’s styreformann, ordfører Gunnar Bakke (FrP).
Ulovlig
Dette kravet som i henhold til Havneloven er helt irrelevant, har vekket betydelig oppsikt. Blant annet skal sjefen for Kystverket’s avd. Vest, Mr. Hagen, ha stilt seg undrende til den slags krumspring. Dertil har Terje Onstad (AP), medlem av Havnestyret – og tilsynelatende en av de få som forstår hva han driver med – påpekt at hele den påtenkte ervervelsen av de nevnte kaiområdene er direkte ulovlig og henviser til Havneloven, hvor det heter:
§ 47. Til havnekapitalen hører a) formuesmassen som hører til havnekassen, b) inntekter og ytelser knyttet til havnedrift og anløpsavgift, c) verdier som trer i stedet for verdier som omfattes av bokstav a eller b – og inntekter og avkastning som er nevnt i bokstav a, b eller c. Havnekapitalen skal holdes adskilt fra kommunens øvrige midler.
§ 48. Havnekapitalen kan ikke knyttes til andre formål enn havnevirksomhet, herunder drift, vedlikehold, utbedring, utbygging og utvikling samt utøvelse av offentlig myndighet.
Verdier som er bygget på Havnen og finansiert gjennom anløpsavgift og varetrafikk, tilhører således Havnen og kan i henhold til loven ikke overføres til bykassen. Dog er næringsbyråd i Bergen, Øistein Christoffersen, også FrP, av en annen mening og hevder at BOH ikke kan eie noget, men kun har disposisjonsrett så lenge dets egenfinansierte anlegg og «eiendommer» benyttes til havnevirksomhet.
Det synes derfor særdeles besynderlig at Bergen Kommune i mange år har forhandlet om at få kjøpe eiendommer og anlegg fra BOH, for så at selge dem til pengesterke investorer, eller eventuelt anvende dem til fotballbaner, til boligformål eller kanskje asylmottak. Senest i fjor kjøpte Bergen Kommune Gassverktomten på innsiden av Dokkeskjærskaien for 6,5 mill. kroner, mens en takst på nær 20 mill. var nevnt i den forbindelse. Men da hadde Kommunen sin egen, konstituerte havnedirektør til at forhandle med, og satt således på begge sider av bordet.
Bemerkelsesverdig synes det som at det er Fremskrittspartiet som står i spissen for at raserer Bergens maritime miljø – og ødelegge BOH som suveren etat og profittsenter i sin desperate jakt på midler til at betale rentene som påløper for de store lånene til den famøse nye trikkelinjen til forstaden Nesttun og forlengelse av denne. Både ordfører Gunnar Bakke og nevnte Øistein Christoffersen er, som indikert, fremtredende medlemmer av FrP. Også finansbyråden i Bergen, og således følgelig mer eller mindre frivillig involvert i en noget tvilsom transaksjon, Liv Røssland, og som er oppvokst i et maritimt miljø og datter av en chief og tidligere formann i Bergens Maskinistforening, tilhører Fremskrittspartiets indre krets. Og negativ oppmerksomhet er kanskje ikke det mest formålstjenlige i et valgår.
Evig farkomani
Nylig indikerte notiser i de lokale dagsavisene at styreformann Gunnar Bakke’s kvinnetekke ikke var av et slikt kaliber som tidligere forespeilet – og det ble mellom linjene antydet at siden styreformannen ikke fikk sin vilje med kvinnen Anita Meidell som han i Desember i fjor konstituerte som ny Havnedirektør, etter at sekretæren og revisorinnen, tilhørende firma Ernst & Young, en tid hadde gått på T/C for Bergen Kommune.
Under alle omstendigheter ble kvinnen Meidell utskeiet fra BOH, hvoretter styret i midten av Januar konstituerte nok en Havnedirektør, for øvrig den fjerde på under ett år, denne gang en herremann ved navn Kjell Rune Linga. Den 55-årige Mr. hadde 14-års erfaring fra Sivilforsvaret, før han i 2008 ble ansatt som spesialrådgiver for Havnevesenet. Og nu ser det ut som om bakeren fra Tysnes har fått et visst gehør for sine mer eller mindre lugubre planer. Og tilsynelatende, i håp om at kommunen skal få kloen i havnekassen, har havnestyret bestemt at fra 21. Februar ble Bergen verdens første bompengehavn. I sin visdom har styret i samarbeid med Mr. Linga bestemt at firmaer, som brukere av havnen – eller har ærender dertil, skal erlegge bompengeavgift/gebyr ved passering av «gatene» inn til havnens ISPS-område. F.eks. må et sykkelbud betale kr 60,- ved passering. Ellers vil det bli anledning til at kjøpe årskort for «storbrukere». Det kan jo i denne forbindelse nevnes at Bergen også var den aller første som begynte med bompengering på innfartsårene til byen.
Til slutt, til dem av mine lesere som husker mitt innlegg, «Mer farkomani i BOH» i forrige «Ved Roret» (kfr. Ved Roret i SR 2/10 og 6/10), kan det opplyses, at den i Mai i fjor ansatte Geir Olav Mandt som ny Havnesjef i Bergen, og som måtte forlate skuten igjen i Desember, i følge dagspressen fikk et ikke beskjedent sluttvederlag. I følge tam-tam trommene var dette i størrelsesorden to ganger hele hyren som han opptjente i løpet av de fem månedene han satt som Havnedirektør. På spørsmål fra dagspressen vedrøerende denne tilsynelatende besynderlighet, svarte bare Mr Bakke kontant at styret hadde bestemt dette, og dett var dett.
Les også:Farkomani - Et bergensk eventyrMer farkomani i BOH