Bergen Group tildelt milliardkontrakt på bygging av avansert offshorefartøy
Bergen Group BMV har tegnet kontrakt med rederiet North Atlantic AS som er et datterselskap av North Sea Shipping Holding AS om bygging av et stort og avansert offshorefartøy. Kontrakten har en verdi på ca. NOK 1 milliard inkludert opsjoner på utstyr, og representerer den største enkeltkontrakten noensinne for konsernets skipsbyggingsdivisjon.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Skipet skal leveres i 2. kvartal 2014, og vil bli befraktet av et stort internasjonalt subseaselskap.
Rederiet har også opsjon på levering av ytterligere ett tilsvarende skip fra Bergen Group med levering i slutten av 2014.
Kontrakten er signert med forbehold om finansiering.
Kontrakten med North Sea Shipping gjelder bygging av et stort og avansert OCV- fartøy (Offshore Construction Vessel) med en lengde på 142meter, bredde på 27 meter og lugarkapasitet til 120 personer. Skipet vil inneholde topp moderne utstyr som gjør det attraktivt til bruk i kompliserte subsea-operasjoner.
Det avanserte offshoreskipet er designet av Skipsteknisk i Ålesund. Skipet har typebetegnelsen ST-261, og er utviklet i tett samarbeid med rederiet, befrakter og Bergen Group BMV. Skipet er utstyrt med et avansert DP3 posisjoneringssystem og har en 400 tonns kran med kapasitet til å håndtere løfteoperasjoner helt ned på 3.000 meters dybde. Skipet får også to avanserte ROV-systemer (fjernstyrte undervannsfarkoster) som kan gjennomføre arbeidsoperasjoner ned til 3.000 meter.
Det store konstruksjonsfartøyet vil ha et arbeidsdekk på rundt 2.000 kvadratmeter som tåler en belastning på 15 tonn/kvm. Skipet har en stor lagringsenhet (karusell) under dekk, med lagringskapasitet på inntil 2.000 tonn med kabel eller flexi-rør. I tillegg er skipet dimensjonert for å montere en karusell på arbeidsdekket.
-Kompetanse på bygging og drift av avanserte konstruksjonsfartøyer er avgjørende når vi forhandler med våre oppdragsgivere. North Sea Shipping har spesialisert seg på å tilby markedet avanserte offshore konstruksjonsfartøyer de siste årene og dette blir å ta enda et steg mot å bli en viktig aktør i dette segmentet, sier konsernsjef Hallvard Klepsvik i North Sea Shipping. Klepsvik peker blant annet på at det er lagt vekt på utstyr og løsninger som sikrer både kapasitet og fleksibilitet til å kunne møte fremtidens krav til krevende oppdrag innen offshore- og subseamarkedet.
-Kontrakten med North Sea Shipping representerer en ny milepæl for Bergen Group sin skipsbyggingsdivisjon. Kontrakten er en bekreftelse på at vi har lykkes i vår strategi om å opprettholde og forsterke vår posisjon innenfor bygging av de mest avanserte offshoreskip til et internasjonalt krevende marked, sier konsernsjef Terje Arnesen i Bergen Group.
Adm. dir. Terje Sjumarken ser frem til en hektisk og krevende byggeprosess for de rundt 200 ansatte ved Bergen Group BMV
-Dette vil bli det niende offshoreskipet som Bergen Group BMV har bygget og levert siden 2007. Kontrakten med North Sea Shipping gir oss en spennende ordrehorisont som strekker seg frem til sommeren 2014, sier Sjumarken. Verftsdirektøren synes det er ekstra gledelig å skive kontrakt med en kunde som er hjemmehørende i samme region som verftet. -Kontrakten vil gi store ringvirkninger for regionen med hensyn til leveranser og arbeidsplasser, sier Terje Sjumarken.
- Vi ser frem til å levere et miljøvennlig og fremtidsrettet skip til et veletablert rederi som er kjent for å stille krav til kvalitet. North Sea Shipping er en attraktiv kunde for mange verft både internasjonalt og nasjonalt. Vi setter derfor ekstra stor pris på at vi som nærmeste nabo ble funnet konkurransedyktige og har fått tildelt ansvaret for dette meget spennende milliardprosjektet, sier Sjumarken.
Kontrakten med North Sea Shipping vil i første omgang generere ingeniør-, innkjøps- og planleggingsaktivitet ved verftet fra kommende høst. Skroget vil bli bygget i utlandet, og slept til Bergen Group BMV for utrustning i 4. kvartal 2013.
North Sea Shipping er et familieeid rederi som har siden tidlig på 1980-tallet har eiet og driftet avanserte og spesialiserte offshore fartøyer for olje og gass industrien. Selskapet har sitt hovedkontor på Bakkasund i Austevoll Kommune.