Bergen Group BMV leverer offshoreskip for 1,5 milliarder kroner
Denne uken ferdigstiller Bergen Group BMV to avanserte offshoreskip til en samlet verdi på over 1,5 milliarder kroner. Samtidig er et nytt skrog på vei fra Polen for utrustingsarbeid ved verftet på Laksevåg.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
De to nyeste skipene fra Bergen Group BMV skal begge døpes i Bergen, på henholdsvis torsdag 12. august og lørdag 14. august. Bergen Group har dermed i løpet av tre år levert til sammen seks avanserte offshoreskip fra det tradisjonsrike verftet på Laksevåg.
Det første skipet som ble levert etter at Bergen Group (tidligere Bergen Yards Holding) overtok verftet i 2002, var Geo Celtic som ble levert til Ellen Forland Rederi i august 2007. Fra det samme designet har det senere blitt kontrahert 5 lignende skip, enten som seismikkfartøy eller som offshore konstruksjonsfartøy. Skipene er designet av Skipsteknisk i Ålesund.
-Alle skipene som er levert i denne treårsperioden er svært avanserte spesialskip til bruk innenfor offshoresektoren, forteller verftsdirektør Terje Sjumarken. De to skipene som skal døpes denne uken er et seismikkskip på 108 meter og et offshore konstruksjonsskip på 122 meter. Begge skipene er verdensledende på sine områder når det gjelder teknisk utrustning og operasjonell fleksibilitet. Seismikkskipet skal leveres til Fugro-Geoteam, og konstruksjonsskipet skal leveres rederiet Island Offshore fra Ulsteinvik.
-Disse to skipene representerer en samlet verdi på rundt 1,5 milliarder kroner. I tillegg kommer spesialutstyr for noen hundre millioner som rederiene og operatørene selv har ansvaret for å utruste skipene med før de settes i operasjonell drift, forteller verftsdirektøren.
Bergen Group har i løpet av de tre siste årene bygget til sammen 14 avanserte offshorefartøy til ulike redere rundt omkring i verden. Seks av disse fartøyene er levert til, eller opereres av, ulike selskap i det internasjonale konsernet Fugro med hovedbase i Nederland.
Bergen Group BMV, med sine 280 fast tilsatte, har kort tid til å puste ut etter hektiske måneder med rekordaktivitet. Det er bare tre måneder siden forrige skip ble levert, og i løpet av et par uker er et nytt skrog på plass for utrustning og ferdigstillelse. Dette skipet, som er et avansert offshore konstruksjonsfartøy på 130 meter, skal leveres Fugro i slutten av 1. kvartal 2011.