Kjølstrekking for ny Fjord Line-ferge i Gdansk
Den såkalte kjølstrekkingen av den første av Fjord Lines to nye cruiseferger ble markert med en seremoni ved skipsverftet i Gdansk onsdag 23. mars. Samtidig startet stålarbeidet på den andre av de to cruisefergene.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Fjord Line har bestilt to nye cruiseferger fra Bergen Group Fosen med levering i april og november neste år. Det er Bergen Groups polske samarbeidspartner, Stocznia Gdansk, som har jobben med å kutte og sveise 7.000 tonn stål som går med i produksjonen av skrog til hvert av de to skipene. Arbeidet med det første skipet startet i slutten av oktober i fjor og etter fem måneder kunne kjølstrekkingen markeres.
"Kjølstrekking" har i dag mer symbolsk enn praktisk betydning i og med at kjølen på moderne skip ikke lenger strekkes på tradisjonelt vis. Likevel brukes dette begrepet om prosedyren som markerer at fartøyet nå tar form. Fjord Lines administrerende direktør, Ingvald Fardal, fikk æren av å legge en mynt i den første kjølblokken som støpes i bunnen av skroget. Denne tradisjonsrike handlingen skal bringe skipet hell og en innbringende seilas.
- Det er meget tilfredsstillende å ha kommet så langt i arbeidet med det første skipet. Når skroget er ferdig bygget blir det sjøsatt og slept fra Gdansk til Bergen Group Fosen. Der blir alt arbeid med sammenstilling, innredning og ferdiggjøring av skipene foretatt, sier Ingvald Fardal. Planen er at slepet skal gå i slutten av august.
I tillegg til administrerende direktør Ingvald Fardal deltok også styret i Fjord Line og ledelsen ved Bergen Group Fosen under markeringen ved Stocznia Gdansk. De fikk også overvære starten på stålarbeidet på cruiseferge nummer to.
- Vi ser frem til å tilby våre gjester en helt ny cruiseopplevelse. De to nesten identiske skipene skal kombinere hurtighet med luksus og fornøyelse. Med de nye cruiseferjene realiserer vi drømmen om daglige avganger mellom Kristiansand og Hirtshals og mellom Bergen, Stavanger og Hirtshals, fremholder Fardal, som legger til at responsen fra markedet har vært meget god.
Fakta om skipene
Hvert av de to skipene blir på 3.900 dødvekttonn og får en lengde på 170 meter. Cruisefergene vil hver ha 306 lugarer, hvorav en stor andel suiter, og ha plass til 1.500 passasjerer. På lastedekkene skal det kunne rulle inn 600 personbiler, eventuelt et lavere antall i kombinasjon med vogntog og cargo.
Skipene blir innredet med restauranter, caféer, taxfree-butikk og velutstyrte lokaliteter for kurs og konferanser. Skipene er designet av Bergen Group Shipdesign og Bergen Group Fosen. Finn Falkum Hansen er arkitekt for prosjektet. Han har også vært arkitekt for blant annet hurtigruteskipene Trollfjord og Midnatsol.