MS "Andrea" - http://www.shipspotting.com © Jens Boldt

Sparebanken Vest sliter i shipping

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Sparebanken Vest i Bergen gikk i dag ut med varsel om store nedskrivninger innenfor bedriftskundemarkedet. Etter en gjennomgang av sine engasjementer har banken besluttet å øke de individuelle nedskrivningene med 110 millioner kroner. Det er hovedsakelig bankens shippingsegmenter som har ført til at banken skiver ned.

I tillegg vil det vil det for fjerde kvartal 2013 bli regnskapsført gruppenedskrivninger på 68 millioner kroner. I en børsmelding presiserer banken at tapene som omtales er avsetninger, ikke konstaterte tap.

Totale tapsavsetninger for kvartalet vil påvirke regnskapet med 189 millioner kroner i fjorårets siste kvartal. Totalt for hele 2013 blir 280 millioner kroner nedskrevet på utlån og garantier.

Så vidt Skipsrevyen kjenner til er det spesielt tre shippingengasjementer som skaper hodebry for ledelsen i Sparebanken Vest.  Det gjelder utlånene til Bergen Box Carriers, Champion Shipping og Misje Bulk, samtlige i Bergen.

Bergen Box Carriers

Bak Bergen Box Carriers står blant annet Nistad-gruppen i Bergen  og Myklebusthaug-familien på Fonnes i Nordhordland. Det er investert i tre feeder containerskip under Gibraltarflagg som drives av Myklebusthaug Management. Ved årsskiftet 2012/2013 var egenkapitalen i Bergen Box Carriers negativ med 284 millioner kroner.  Gjelden oversteg på samme tidspunkt 470 millioner kroner.  Det er foretatt ekstraordinære nedskrivninger på skipene med 223 millioner kroner.

De tre skipene er MS "Andrea", MS "Angela" og MS "Green Fast".  Største eier i selskapet er Nistad-gruppen med i underkant av 50 prosent etter et salg av en mindre aksjepost.  Nistad hadde ved utgangen av 2012 et krav mot Bergen Box Carriers på 139 millioner kroner. Detter gjelder lån og garantier som er gitt til rederiet.

Sparebanken Vest har innvilget avdragsutsettelse på lån på 44,8 millioner kroner frem til 1. juli i år.

Champion Shipping

Champion Shipping forhandlet seg frem til en avtale om avdragsfrihet ut 2013 med Sparebanken Vest og tyske DVB Bank for en lånegjeld som på det tidspunkt var på over 800 millioner kroner.  Nytt låneforfall er i ettertid satt til 15. oktober 2015.

Første gang Champion ba om utsettelse med betaling av avdrag på lån var i 2009, da 200 millioner kroner forfalt.

Ved årsskiftet 2012/2013 var den bokførte egenkapitalen på minus 153 millioner kroner, mot minus 201 millioner ett år tidligere.  Hovedårsaken til bedringen er at Champion har fått ettergitt gjeld på 46 millioner kroner. Det skjedde samtidig som Nordea Bank Norge droppet sitt engasjement i rederiet. Lånet ble kjøpt tilbake til underkurs ved at eierne, styreformann og hovedaksjonær Karl L. Kvalheim og administrerende direktør Arne Viste,  tilførte ny egenkapital.

Rederiets flåte består av ni egne kjemikalie/produkttankskip, samt tre skip som drives for investor Espen Galtung Døsvig i Bergen. Samtlige skip er NIS-registrerte.

Misje Bulk

Sparebanken Vest har flere ganger innvilget Misje Bulk avdragsutsettelse. Først i 2015 må rederiet betale et ordinært avdrag på 16 millioner kroner.  I tillegg forfaller ytterligere 136,7 millioner kroner av en gjeld på 193 millioner. Banken har sikkerhet i flåten, i alt Bahamas-registrerte 10 bulkskip i 4200 / 4300 dødvekttonns-størrelsen bygget i perioden 1993/96, som er bokført for 247 millioner kroner.

Over halvparten av egenkapitalen på i underkant av 55 millioner kroner er tapt.

Etter at en gruppe aksjonærer valgte å overdra sine aksjer til Misje Gruppen sitter Misje nå på 98,5 prosent eierandel i Misje Bulk. Skipene befraktes gjennom Strand Shipping i Mo i Rana.

Det er det svake fraktmarkedet i Nordsjøen som har påført Misje Bulk tapene. I alt har rederiet siden finanskrisen rammet måttet bokføre underskudd på til sammen vel 63 millioner kroner, og ledelsen har hatt hyppige besøk hos Sparebanken Vest for å få til avtaler om avdragsutsettelser.