Bergen Box Carriers: Tapene bare øker og øker….
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Bergen Box Carriers: Tapene bare øker og øker….
….. men Bergen Box Carriers holdes fremdeles flytende av hovedeier Nistad Gruppen og SparebankenVest.
Det udekkete tapet i containerskipsrederiet Bergen Box Carriers AS økte gjennom 2014 fra 373,3 millioner til 438,9 millioner. Rederiet holdes flytende av majoritetsaksjonær Nistad Gruppen gjennom avtaler med SparebankenVest. Gjelden til kredittinstitusjonene økte i fjor fra 374,2 til 402,8 millioner. I tillegg har rederiet gjeld til andre selskaper i konsernet, det vil stort sett si Nistad Gruppen som har til gode 148,5 mill. kroner ved siste årsskifte. Det er en økning på gode ti millioner gjennom 2014.
Det vil si at rederiet har en langsiktig gjeld på imponerende 551,4 millioner kroner, en økning fra 512.2 i 2014. Og hva skyldes så elendigheten?
Kort sagt at rederiet ble dannet i 2005 og skaffet seg tre feeder containerskip. Markedet kollapset og skipene har tapt penger i år etter år. De tre skipene er Gibraltar-registrerte MS «Green Fast» på 7450 dwt, b. 1996, MS «Andrea» på 11.285 dwt, b. 2005 og MS «Angela» på 11.403, b. 2005.
Heller ikke i 2014 har skipene seilt inn tilstrekkelig til fullt ut å dekke renter, avdrag og drift.
Fraktinntektene ble 33,1 millioner kr i 2014, mot 34,3 i 2013. Driftsresultatet ble minus 18,8 mill. kr, mot minus 20,1 året før. Årsresultatet ble minus 65,6 mot minus 86,9 millioner.
Det har medført at hovedeier, Nistad Gruppen, har måttet tilføre selskapet kapital i form av lån. Rederiet har en avtale med långivende bank (SparebankenVest) om avdragsfrihet på selskapets lån frem til 08.08.2017. Hovedeier er part i denne avtalen og har som garantist forpliktet seg til å gå inn med likviditet tilsvarende differansen mellom netto inntjening og faktiske lånekostnader i perioden. Inntjeningen i den samsilingspool de to største skipene seiler i innebærer at operasjonelle kostnader og rentekostnader på selskapets banklån i hovedsak dekkes av løpende inntjening. Styret er optimistisk og ser for seg en fortsatt bedring i ratenivået for den type tonnasje rederiet har satset på.
Tilveksten av flåten innen det segmentet, og i den størrelsen Bergen Box Carriers AS satser på, er fortsatt svært liten. Det dårlige markedet som har vedvart i årene etter finanskrisen inntraff i 2008, har ført til at antall skip som skrapes er økende. I sum skulle dette ha ført til bedre inntjening for skip som er i drift, men dette har til nå ikke inntruffet i særlig grad, skriver de tre styremedlemmene, Børge Knustad, Birgit Nistad og Roald Myklebusthaug. Alle tre er på eiersiden, enten indirekte eller direkte.
Nistad Gruppen AS, eid av styremedlem Birgit Nistad, er størst med 49,9 prosent eierandel, Jan Vablum følger med 28 prosent mens styreleder Børge Knustad har 12 prosent og Romy Invest II AS eid av styremedlem Roald Myklebusthaug har 10,1 prosent. Aksjekapitalen på to millioner kroner er for lengst tapt. Mannskapet på skipene er innleid via Myklebusthaug Management AS i Austrheim, som også står for driften av de tre skipene. Bergen Box Carriers AS har selv ingen ansatte.