(Illustrasjonsfoto)

Belships satser tørt under bergensk ledelse

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det tradisjonsrike Oslo-rederiet Belships ASA har besluttet å rendyrke sin strategi om å satse i tørrbulkmarkedet. Rederiet har gjort avtale om å leie inn et nybygg av eco-design i supramax-størrelsen med opsjon til å kjøpe skipet senere.

Administrerende direktør Ulrich Müller i Belships ASA opplyser til Skipsrevyen at rederiet som et ledd i sin nye strategi tilbakeleverer det innbefraktene MT “Belaia“ til eierne som er nært knyttet til skipsverftet Imabari Shipbuilding som også skal bygge til nye bulkskipet. Tilbakeleveringen finner sted når certepartiet fra Belships til danske  Lauritzen Tankers løper ut i mars måned i år. 

Nybygget skal leveres fra Imabari i kvartal 2017. Prisen er i yen, tilsvarende i underkant av 28 millioner US-dollar, forteller Müller.  Han forteller at Belships med den nye ordren vil ha tre nybygg av samme type for levering fra 4. kvartal 2015 til 1. kvartal 2017.  Skipene får i likhet med rederiets allerede seilende skip  Singapore-flagg, og blir på 61.000 dødvekt-tonn hver.   Årsaken til det er at rederiets tekniske drift legger der. 

– Vi satser på japansk kvalitet fremfor å bygge i Kina. Vi tror det blir lettere å sikre god beskjeftigelse når vi kan tilby kvalitetstonnasje, sier den utflyttede bergenseren Ulrich Müller som tidligere har ledet Spar Shipping AS i Bergen med stor suksess.

Ifølge Müller vil betingelse for den nye leieavtalen være nært knyttet til betingelsene til leieperioden for det tilbakeleverte tankskipet, med unntak av  at leieperioden er på åtte år med tre årlige opsjoner på forlengelse. Kjøpsopsjonen kan erklæres fra slutten av år fire til yen 2,91 milliarder med en årlig reduksjon på yen 110 millioner.

I tillegg  har Belships ASA inngått en avtale om refinansiering av selskapets tre seilende bulkskip. Den nye låneavtalen har en ramme på US dollar 50 millioner med seks år løpetid. Både margin og andre betingelser betyr en merkbar forbedring i forhold til eksisterende låneavtale.

– Vi har også mottatt attraktive tilbud på finansiering av selskapets nybyggingsprogram, men har foreløpig ikke akseptert noe tilbud, sier Müller.

Belships ASA ble etablert av Christen Smith i 1918 under navnet Belships Company Ltd. Skibs AS, og var gjennom mange år verdens største rederi for tungløftskip.  En spesialitet var å transportere ferdigbygde lokomotiver fra verksteder i teknisk avanserte land til, steder uten teknisk kompetanse.  Spesialskipene til Belships spilte også en meget viktig rolle for de allierte under den annen verdenskrig.